Siemię lniane – dlaczego warto je spożywać?

Siemię lniane to prawdziwy rodzimy superfood. Ze względu na swój bogaty skład i zbawienny wpływ układ pokarmowy, bywa określany jako polskie nasiona chia. Niezbyt trafnie, bo len nie ma sobie równych jeśli chodzi o zawartość kwasów omega-3 czy antynowotworowych lignanów. Tych ostatnich zawiera aż 3 razy więcej niż wspomniane nasiona szałwii hiszpańskiej, 7 razy więcej niż sezam i prawie 40 razy więcej niż słonecznik. Do tego, namoczone w wodzie nasiona lnu wydzielają śluz, który działa osłonowo na układ pokarmowy i usprawnia jego funkcjonowanie. Pomaga też pozbyć się infekcji dróg oddechowych, obniżyć cholesterol, a nawet powstrzymać rozwój nowotworów. Co jeszcze potrafi siemię lniane?

Siemię lniane - właściwości zdrowotne

Na problemy żołądkowe i zaparcia

Siemię lniane to naturalne lekarstwo na różnego rodzaju dolegliwości żołądkowe i wsparcie dla całego układu pokarmowego. Zamoczone w wodzie nasiona pęcznieją, pokrywając się śluzem – dzięki temu działają powlekająco i osłaniająco na błony śluzowe przełyku, żołądka i jelit. Ta ochronna warstwa nie dopuszcza szkodliwych związków i utrudnia ich wchłanianie. Śluz z nasion długo utrzymuje swoją lepkość, dzięki czemu przemieszcza się aż do jelita grubego, w naturalny sposób przyspieszając ruchy robaczkowe. Dzięki temu nasiona lnu to także sposób na problemy z zaparciami – działają jak łagodny środek przeczyszczający

Działa antynowotworowo

Siemię lniane jest bogatym źródłem fitoestrogenów roślinnych (lignanów), które mają silne działanie antynowotworowe (hamują działanie estrogenu, wspierającego rozwój raka piersi). Spośród wszystkich pokarmów na świecie, to właśnie nasiona lnu zawierają najwięcej lignanów (w jednej łyżeczce siemienia znajduje się ich aż 7 miligramów). Przeprowadzone dotąd badania udowodniły, że regularne spożywanie siemienia lnianego hamuje rozwój nowotworu i zmniejsza śmiertelność tej choroby nawet o 70%!

Pomaga schudnąć

Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, siemię lniane wspiera perystaltykę jelit i dzięki temu przyspiesza przemianę materii. Po drugie – wypity przed posiłkiem napar z nasion lnu daje wrażenie sytości i sprawia, że do zaspokojenia głodu wystarczają nam mniejsze porcje. Po trzecie, wpływa pozytywnie na cały układ pokarmowy i pomaga pozbyć się również innych problemów takich jak wzdęcia czy uczucie ciężkości, dzięki czemu brzuch wydaje się bardziej płaski, a ty czujesz się lżej w swojej skórze. Oczywiście siemię lniane nie zastąpi zdrowej diety i ćwiczeń – ale w połączeniu z nimi może przynieść zauważalne efekty.

Obniża cholesterol

Siemię lniane jest bogate w roślinne sterole, które skutecznie obniżają poziom cholesterolu.

Poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci

Regularne spożywanie nasion lnu ma jeszcze jeden pozytywny efekt uboczny – poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci. Siemię lniane zawiera mnóstwo zbawiennych dla naszego wyglądu substancji takich jak kwas foliowy, magnez, żelazo oraz witaminy E, B1 i B6. Jest też jednym z najbogatszych źródeł kwasów omega-3, które spowalniają procesy starzenia, wspierają pracę serca, wzmacniają kości i odporność.

Leczy infekcje dróg oddechowych

Siemię lniane nawilża błony śluzowe i wzmacnia układ odpornościowy, dzięki czemu pomaga szybciej usunąć wydzielinę i pozbyć się infekcji. Na potrzeby domowej kuracji przygotuj napar: 1 łyżkę siemienia lnianego zalej szklanką wrzątku i odstaw na 15 minut pod przykryciem. Do lekko przestudzonej mikstury możesz dodać odrobinę miodu. Pij go dwa razy dziennie.

Wspiera pracę mózgu i serca

Oraz poprawia pamięć. To dzięki bogatej zawartości kwasów omega-3, które stanowią wzmacniają błonę komórkową, usprawniając wszystkie procesy życiowe. Poprawiają pracę mózgu, jego ukrwienie i usprawniają przepływ bodźców, dzięki czemu cieszymy się lepszą pamięcią i koncentracją. Kwasy omega-3 są niezwykle ważne w początkowej fazie rozwoju płodu - dzieci, którym dostarczano odpowiednią ich ilość lepiej się rozwijają i są sprawniejsze ruchowo. Z kolei ich niedobór może być przyczyną problemów ze wzrokiem, a nawet jego utraty, Oprócz tego, omega-3 przeciwdziałają arytmii i zmniejszają ryzyko wystąpienia innych chorób serca (w tym zawałów), zapobiegają powstawaniu zakrzepów oraz stanom zapalnym w tętnicach.

Siemię lniane - jak je spożywać?

Najpopularniejszym sposobem jest przygotowanie wywaru z siemienia lnianego. Dwie łyżki ziaren zalewamy wrzątkiem i odstawiamy pod przykryciem aż lekko ostygnie. Pijemy jeszcze ciepłe (jeśli ostygnie całkowicie zrobi się z tego galaretka). Do mikstury można dodać odrobinę miodu. Najlepiej przyrządzać ją dwa razy dziennie. Jeśli powoduje niepożądane działanie przeczyszczające - zmniejsz ilość nasion. Można też zalać zmielone nasiona lnu - ale pamiętaj, by zmielić je od razu przed użyciem. W przypadku problemów żołądkowych lepszym sposobem będzie odwar z nasion lnu. Jedną łyżkę siemienia lnianego zalewamy szklanką letniej wody, a następnie gotujemy przez 10-15 minut pod przykryciem. Odstawiamy do wystygnięcia i odcedzamy. Pijemy dwa razy dziennie po pół szklanki. 

siemię-lniane-wywar
Wywar z siemienia lnianego, fot. Shutterstock

Jednak nie każdy przepada za specyficzną, galaretowatą konsystencją wywaru. Na szczęście to nie jedyny sposób konsumpcji tego wyjątkowego superpokarmu. Jakie są alternatywy? Siemię lniane można przykład dodać do porannej owsianki lub jaglanki - wystarczy kilka ziaren, które po zalaniu wrzątkiem napęcznieją, dzięki czemu będzie je łatwo wymieszać z kaszą jaglaną lub płatkami owsianymi. Kolejny sposób to zielone koktajle, do których wystarczy dodać łyżeczkę nasion lnu i zmiksować razem z pozostałymi składnikami. Wówczas nasiona nie mają jednak szans na wytworzenie cennego śluzu. Dobrą alternatywą dla wywaru z nasion lnu mogą być odpowiednie suplementy. 

Nie polecamy natomiast sproszkowanego siemienia lnianego, które można kupić w sklepie - w takiej formie superpokarm szybko się utlenia, tracąc swoje cenne właściwości. Podobnie dzieje się podczas obróbki cieplnej. Dobrym rozwiązaniem może być też olej lniany, tłoczony z na zimno. Ale choć jest uważany za jeden z najzdrowszych na świecie, nie zawiera aż tylu cennych właściwości co nasiona. Olej nie nadaje się do smażenia, za to będzie świetnym dodatkiem do sałatek.

--

Zobacz też: 3 pomysły na desery z nasionami chia >>>

Kasza jaglana i jej drogocenne właściwości >>>