"Jeszcze trzy miesiące temu nie wyszłabym z domu bez makijażu."

Powód? Zaczerwieniona skóra i liczne wypryski na twarzy, codziennie przykrywane starannym kamuflażem. Gdy go zabrakło, Ewa przemykała ulicami zawstydzona, ze spuszczonym wzrokiem. Tak, jak wtedy, gdy szła na pierwsze spotkanie z Bożeną. Dziś często wychodzi z domu bez makijażu, czuje się zadbana i atrakcyjna. I, jak przyznaje, w końcu czuje się naprawdę dobrze w swojej skórze.

Co się zmieniło?

Właściwie wszystko. Skin coaching to koncepcja, która zakłada całkowitą rewolucję w pielęgnacji skóry - ale w rytmie slow. Na dzień dobry Bożena Społowicz proponuje detoks kosmetyczki - i pozbycie się niemal wszystkich dotychczas używanych kosmetyków. A później stopniową zmianę błędnych przyzwyczajeń - i wdrożenie nowych nawyków, które krok po kroku wyeliminują niedoskonałości i przywrócą twojej cerze urodę. Jedynym warunkiem skuteczności tej kuracji jest konsekwencja w stosowaniu się do zasad. Ale spokojnie - nie musisz ich wszystkich wprowadzać w życie na raz. Bo właśnie na tym polega istota skin coachingu - zmiana nawyków i utrwalenie nowych wymaga czasu i działania w zgodzie ze sobą. A rolą skin coacha jest mądre wspieranie w tym procesie.

bożena-społowicz

Bożena Społowicz jest z wykształcenia kosmetologiem, ale w swojej pracy łączy również
wiedzę z zakresu chemii i technologii kosmetyków, a także dietetyki. Skin choaching to profesja
w dużej mierze stworzona przez nią, na bazie niemal dwudziestoletniego doświadczenia. Na co dzień
pomaga kobietom stworzyć indywidualny, dopasowany do ich potrzeb plan pielęgnacji skóry.
fot.Dorota Koperska

Punktem wyjścia jest diagnoza skóry

Tylko w ten sposób możemy trafnie dobrać kosmetyki i właściwą dla jej potrzeb pielęgnację. Bożena Społowicz wyróżnia dwa czynniki, które przede wszystkim determinują typ skóry. Pierwszym są geny - tu fundamentalną rolę w określeniu rodzaju skóry odgrywa gruczoł łojowy i naczynia krwionośne. Na tej podstawie możemy wyróżnić skórę suchą i tłustą oraz płytko unaczynioną (ze skłonnością do podrażnień i pękających naczynek) i bez widocznych naczyń krwionośnych. To jednak nie wszystko. By prawidłowo zdiagnozować skórę musimy jeszcze wziąć pod uwagę czynniki środowiskowe: zanieczyszczone powietrze, stres, używki, chemię w jedzeniu i kosmetykach, promieniowanie UV, leki. To wprowadza drugi podział, który określa typy skóry ze względu na objawy będące reakcją na szkodliwe czynniki. Możemy więc wyróżnić:

  • skórę problematyczną (łojotokową, trądzikową)
  • skórę interaktywną (nadwrażliwą, nadmiernie reagującą na bodźce)
  • skórę hiperpigmentacyjną (przebarwioną, z plamami)
  • skórę przedwcześnie starzejącą się (uszkodzoną, starzejącą się nieadekwatnie do wieku).

Kolejny krok to odpowiednia pielęgnacja, obejmująca odbudowę skóry, antyoksydację, ochronę przed słońcem i odmładzanie. Dopasowanie odpowiednich preparatów do rodzaju skóry to jedyny sposób na to, by zobaczyć upragnione efekty. Ale tak naprawdę to nie kosmetyki dbają o twoją skórę. Bez kompleksowych działań, obejmujących także dietę, styl życia i suplementację - nie osiągniesz sukcesu. Swoją drogę do pięknej i zdrowej skóry zacznij więc od wprowadzenia w życie tych 10 nawyków:

1. Zacznij dzień od szklanki ciepłej wody z cytryną

Tyle wystarczy, by stan skóry widocznie się poprawił. Ten ożywczy napój dodaje sił, pobudza metabolizm i rozrzedza soki żołądkowe. Zimna woda nie ma już takiego działania, bo organizm musi poświęcić energię by ją ogrzać. Woda jest niezbędna, by cieszyć się piękną i zdrową skórą. Utrzymuje odpowiedni poziom jej nawilżenia i przyspiesza przepływ krwi, dzięki czemu organizm oczyszcza się, a mózg dotlenia. W ciągu dnia powinno się wypijać 1,5 litra wody, w tym jedną szklankę ciepłej wody z cytryną na początek dnia. Już sam ten poranny rytuał pozwoli ci zauważyć różnicę.

2. Zrób detoks kosmetyczki

I pozbądź się całej zbędnej chemii, którą codziennie aplikujesz sobie rano lub wieczorem. Jak przekonuje Bożena Społowicz, jedyne czego potrzebujesz do codziennej pielęgnacji to kosmetyk do oczyszczania, dopasowany do twojej skóry, krem bazowy na dzień i preparat z filtrem przeciwsłonecznym. Uzupełnieniem tego zestawu są ampułki lub serum o właściwościach antyoksydacyjnych i specjalistyczne preparaty mające na celu profilaktykę anti-ageing. Mając dobry krem na dzień, nie potrzebujesz kremu na noc - bo to jedyny czas, w którym skóra może odetchnąć, zregenerować się i wydalić to, co ją zapycha. Z tego samego powodu obędziesz się bez balsamu do ciała po kąpieli i całej masy innych kosmetyków, które marketingowcy usiłują ci sprzedać pod pretekstem dbania o siebie. 

3. Połóż się spać przed 23:00

Odpowiednia dawka nocnego odpoczynku ma ogromne znaczenie dla redukcji stresu, regneracji organizmu i zdrowia skóry. Optymalna ilość snu to 8 godzin na dobę, ale równie ważne (jeśli nawet nie istotniejsze) jest to, o której kładziesz się spać. Każdy narząd w organizmie funkcjonuje według zegara biologicznego i ma określone godziny na regenerację. W przypadku skóry jest to czas między 23:00 a 1:00 w nocy. To właśnie wtedy jej komórki regenerują się najintensywniej.

4. Zjedz codziennie przynajmniej jeden ciepły posiłek

Oczywiście ideał to trzy ciepłe posiłki dziennie. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, postaraj się zadbać o chociaż jeden - przygotowywany w domu, ze zdrowych i sprawdzonych produktów. Najlepiej śniadanie, które da ci energię na pierwszą połowę dnia. Może to być omlet, kasza jaglana z owocami lub warzywami, owsianka albo jajka na miękko. Do południa organizm działa na pełnych obrotach i potrzebuje najwięcej paliwa - jedząc ciepłe śniadanie masz pewność, że nie będzie domagał się niezdrowych przekąsek i słodyczy. 

5. Chroń skórę przed słońcem

Szkody w DNA komórek, jakie może spowodować promieniowanie słoneczne są ogromne. Skóra regularnie wystawiana na słońce bez żadnej ochrony szybciej się starzeje i jest narażona na nowotwory. Już po jednym dniu nieostrożnego przebywania na słońcu organizm może stracić nawet 20% kolagenu skórnego! Stosowanie filtrów UV to zatem konieczność. W pochmurne dni wystarczy ochrona na poziomie SPF 25 (zamiast kremu możesz użyć pudru mineralnego lub podkładu z filtrem). W słoneczną pogodę postaw na kremy z wyższym faktorem (najlepiej SPF 50).

skin-coach-bożena-społowicz

Bożena Społowicz, fot.Dorota Koperska

6. Po przyjściu do domu dokładnie zmyj makijaż

Nie przed snem - tylko zaraz po przyjściu do domu. Nie używaj jednak do tego wacików – zamiast nich kup w aptece bawełniane kompresy. W przeciwieństwie do wacików, gaza nie pozostawia włókien, delikatnie pilinguje i fantastycznie doczyszcza twarz. Zwróć jednak uwagę na to, by kompresy były niejałowe, wykonane w 100% z bawełny. Raz na dwa tygodnie warto zrobić sobie też odświeżający peeling enzymatyczny.

7. Suplementuj dietę

Dobór suplementów jest kwestią indywidualną. Jeśli zdrowo się odżywiasz i jesz pełnowartościowe posiłki - być może suplementacja nie będzie ci potrzebna. Jeśli jednak wykluczasz z diety określone produkty, często łapiesz infekcje lub masz cellulit - koniecznie wybierz się do specjalisty, który dobierze odpowiednie środki. Niezależnie od indywidualnych potrzeb, w naszym klimacie dobrze jest suplementować witaminę D3 (odpowiada m.in. za wchłaniania wapnia i procesy krwiotwórcze, a oprócz tego chroni przed depresją) lub połączenie witamin D3 i K2, a także probiotyki i witaminę C.

8. Jedz zdrowe posiłki i zrezygnuj z używek

Dieta to najważniejszy czynnik wpływający na stan twojej skóry. Poszukaj lokalnych dostawców i sklepów ze zdrową żywnością - zamiast w supermarkecie, cotygodniowe zakupy zacznij robić u nich. Kupuj tylko pełnowartościową żywność ze sklepów ekologicznych lub od lokalnych dostawców. Używki? Papierosy bezwzględnie odpadają. Palenie przyspiesza starzenie się nawet o dziesięć lat, niszczy DNA, zwiększ ilość wolnych rodników - i, co najważniejsze, może skończyć się śmiertelną chorobą. Alkohol prowadzi do odwodnienia, co od razu widać na skórze: pogłębiają się zmarszczki i nierówności, a cera wygląda starzej. Do tego wypłukuje cenne witaminy i mikroelementy, które potem będziesz musiała uzupełnić suplementacją. Doraźnym rozwiązaniem na imprezie może być popijanie drinków wodą, ale musisz mieć świadomość tego, że nawet nieduża ilość alkoholu źle wpływa na stan zdrowia (i tym samym skóry).

9. Nie zapomnij o relaksie i ruchu

Wpływ stresu na zdrowie organizmu jest ogromny. Nie inaczej jest w przypadku skóry - jej stan to odzwierciedlenie naszego stylu życia, a więc również wszystkich stresujących sytuacji, z którymi na co dzień się borykamy. Ważną częścią dbania o siebie jest odpowiednie zorganizowanie sobie czasu wolnego - i wygospodarowanie w nim miejsca na relaks oraz aktywność fizyczną. Nie ma bowiem lepszego sposobu na rozładowanie napięcia niż porządna dawka ruchu. Oprócz tego, regularne ćwiczenia pobudzają metabolizm i pomagają szybciej pozbyć się produktów przemiany materii, dotleniają komórki i wzmacniają cały układ kostno-ruchowy. Są też nieocenione w profilaktyce antystarzeniowej. Wszystko to ma przełożenie na stan i wygląd skóry.

10. Regularnie rób badania

Idziesz do lekarza dopiero wtedy, gdy coś jest nie tak? Pora to zmienić. Regularne i zaplanowane wykonywanie badań pomoże ci nie tylko odpowiednio wcześnie wykryć poważne problemy ze zdrowiem – ale często również znaleźć prawdziwą przyczynę kłopotów z cerą. Czasem zwykłe badanie krwi może być pierwszym krokiem w diagnostyce – dzieje się tak na przykład w przypadku choroby Hashimoto. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy, że z nią żyje, a zaburzenia hormonalne wynikające z tej choroby mogą być bezpośrednią przyczyną problemów z cerą. Na stan skóry może mieć też wpływ poziom cholesterolu, stan komórek krwi, a nawet zapalenie dziąseł. Regularna profilaktyka jest więc niezbędna, by trzymać rękę na pulsie.

--

Autorką porad jest Bożena Społowicz, pierwsza (i na razie jedyna) skin coach w Polsce. W swojej pracy łączy prawie dwudziestoletnie doświadczenie w pielęgnacji skóry ze specjalistyczną wiedzą z zakresu kosmetologii, chemii i technologii kosmetyków, a także dietetyki, proponując swoim klientkom unikalny, dopasowany do indywidualnych potrzeb kompleksowy plan pielęgnacji skóry. Założycielka SPA w duchu slow life i ekspert w dziedzinie naturalnej kosmetyki. Prowadzi warsztaty i bloga poświęconego mądrej pielęgnacji skóry. Swoje doświadczenia opisuje w książce "Skin coach - twoja droga do pięknej i zdrowej skóry", która właśnie ukazała się nakładem Wydawnictwa Otwarte. Znajdziemy w niej mnóstwo praktycznych porad i wskazówek dotyczących pielęgnacji, rodzajów skóry i sposobów radzenia sobie z problemami, a także autorskie przepisy Bożeny Społowicz na naturalne kosmetyki.

skin-coach

--

Zobacz też: 3 przepisy na naturalne kosmetyki do twarzy >>>

Masło do ciała własnej roboty >>>