Mleko i produkty mleczne dostarczają organizmowi niezbędnych aminokwasów, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, a także wapnia i fosforu potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu każdego człowieka.

Jak pokazują badania od 10 do 40% Polaków (1)  nie je na co dzień śniadania, uzasadniając to brakiem czasu lub apetytu. Szczególny problem występuje wśród dzieci i młodzieży, które nie dostrzegają istoty pierwszego posiłku i często go bagatelizują. Jakie przynosi to skutki dla organizmu? Senność, stres, brak energii, zaburzenia metabolizmu, a w konsekwencji tego poważne choroby cywilizacyjne, jak otyłość, nadciśnienie czy cukrzyca.

Dlaczego spożywanie śniadań jest tak ważne?

Pierwszy posiłek docelowo powinien pokrywać 20-25% (2) dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Jego zadaniem jest dostarczenie niezbędnej energii, a także utrzymanie prawidłowego tempa metabolizmu, co ma szczególne znaczenie dla osób pragnących zredukować masę ciała. Zjedzenie śniadania wywiera korzystny wpływ na pracę mózgu, umożliwiając maksymalne skupienie oraz koncentrację. Wpływa również na zachowanie pozytywnego nastroju.

- Dlaczego warto wyrobić nawyk codziennego spożycia śniadania? Przede wszystkim zapewnia ono właściwy rozwój intelektualny i fizyczny, umożliwia sprawne myślenie, uczenie się i zapamiętywanie. Osoby niejedzące śniadania mogą cierpieć z powodu bólu i zawrotów głowy. Częściej także są narażone na uczucie „wilczego głodu” w dalszej części dnia, co sprzyja rozwojowi otyłości. Jak pokazują badania, niejedzenie śniadania zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia, zespołu metabolicznego oraz cukrzycy typu 2. Podczas snu metabolizm naszego organizmu spowalnia, z tego względu ważne jest, aby w krótkim czasie od wstania z łóżka spożyć posiłek, który go przyspieszy i dostarczy niezbędnej energii. Warto włączać mleko oraz produkty mleczne do śniadań, dzięki swoim wartościom odżywczym i właściwościom korzystnie wpływają na nasz organizm, a ponadto są doskonałym urozmaiceniem diety – podkreśla Zuzanna Szypowska, dietetyk z Instytutu Sanvita.

Musli, sery, jajka? Jakie produkty wybrać, aby w pełni sił rozpocząć nowy dzień? Odpowiedź nie jest oczywista – to zależy. Dobrym rozwiązaniem dla osób szybko odczuwających głód po spożyciu pierwszego posiłku, osób z insulinoopornością oraz tych prowadzących siedzący tryb życia mogą okazać się śniadania białkowo-tłuszczowe opierające się na produktach takich jak jajka, serek wiejski lub twarożek Piątnica, oleje roślinne i orzechy, awokado oraz warzywa. Idealnym połączeniem może być awokado zapiekane z jajkiem i serkiem wiejskim. Taki posiłek nie doprowadzi do gwałtownego skoku poziomu cukru we krwi, a tym samym zapewni uczucie sytości i energii na dłużej.

Węglowodany świetnie sprawdzą się w przypadku osób, dla których poranny trening jest priorytetem, a czas na wagę złota. Owsianka przygotowana na wiejskim mleku Piątnicy z sezonowymi owocami czy jaglanka z jogurtem owocowym Skyr i orzechami zapewnią szybki przypływ energii i pozwolą zaoszczędzić czas.

Warto pamiętać, aby każdego dnia dostarczać do organizmu szereg niezbędnych składników odżywczych, takich jak witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, wapń, czy pełnowartościowe białko.  Nasz organizm z pewnością odwdzięczy się za ich regularne spożywanie w postaci dobrego zdrowia, w tym zdrowych stawów.

- Mleko i produkty mleczne stanowią dobre źródło pełnowartościowego białka, czyli zawierającego wszystkie aminokwasy egzogenne, które muszą być dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem. Oprócz białka znajdziemy w nich także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A,D,E,K oraz dobrze przyswajalny wapń – 1 szklanka mleka pokrywa 23% dziennego zapotrzebowania osoby dorosłej na ten składnik. Oprócz wysokiej wartości odżywczej, są to produkty charakteryzujące się wszechstronnym wykorzystaniem w kuchni. Mleczne owsianki, jogurty czy twarogi to produkty często wymieniane przez pacjentów trafiających do gabinetu dietetyka jako ulubione ze względu na smak i szybkość przygotowania posiłku. Śniadanie jako jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia, powinno także zawierać produkty z tej grupy, zwłaszcza w przypadku dzieci – zaznacza Zuzanna Szypowska, dietetyk z Instytutu Sanvita

Nietolerancjom pokarmowym, będących przyczyną występowania niepożądanych objawów po spożyciu mleka i produktów mlecznych wychodzi naprzeciw seria „bez laktozy”. Świeże mleko czy Serek Wiejski bez laktozy z Piątnicy sprawią, że rezygnacja z ulubionych produktów i szukanie zamienników nie będą konieczne.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

1.  https://media2.pl/badania/112369-belVita-bada-zwyczaje-sniadaniowe-Polakow-raport.html/
1.  http://www.izz.waw.pl/component/content/article/3-aktualnoci/aktualnoci/539-konferencja-naukowa-sniadanie-podstawa-edukacji 
1.  Borowiec A., Aranowska A.: Style Żywieniowe Polaków i ich społeczno-demograficzne uwarunkowania, Pomeranian J Life Sci 2018, 64(2): 93-98
2.  https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/63962,ile-posilkow-w-ciagu-dnia
2.  Jarosz M. i in., Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017.