Internet jest pełen planów treningowych czy filmików instruktarzowych, które możemy wykonywać w domu. Treningi cardio, ćwiczenia siłowe, rozciąganie czy joga - dla każdego coś dobrego. Ale czy trenując w swoim salonie, nie ryzykujemy kontuzji lub niewłaściwego wykonywania ruchów?

Dlaczego warto ćwiczyć nawet w domu?

Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie. Dzięki aktywności fizycznej czujemy się po prostu lepiej. Sport pozwala na radzenie sobie ze stresem, poprawienie metabolizmu, utratę zbędnych kilogramów i na zdobycie kondycji. Ćwicząc regularnie budujemy zdrowe nawyki i poprawiamy swój stan zdrowia i swoje samopoczucie.

Ćwiczyć możemy wszędzie, nawet w domu. Zawsze niesie to za sobą wiele korzyści. Nie dość, że jest to korzystne dla naszej sylwetki, to jeszcze świetnie działa na samopoczucie. Warto pamiętać o aktywności fizycznej, nawet wtedy kiedy pogoda nie zachęca do wychodzenia z domu.

Jak ćwiczyć w domu, aby uniknąć kontuzji?

Ćwiczenia w domu są dobrą alternatywą dla siłowni i aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, zwłaszcza wtedy, kiedy pogoda jej nie sprzyja. Jednakże, ćwicząc w domu nie jesteśmy pod czujnym okiem trenera, który zwróci uwagę na wszystkie błędy, dlatego ćwicząc w domu łatwiej o kontuzje. Jeżeli zastosujesz te zasady zmniejszysz swoje szanse nabicie sobie guza lub zdobycie innych urazów.

Dobieraj odpowiedni poziom trudności – każdy z nas powinien znać swoje możliwości. Jeżeli jesteś osobą początkującą nie zabieraj się za treningi o wysokim poziomie trudności. Zaczynaj od ćwiczeń, z którymi sobie poradzisz.

Pamiętaj o rozgrzewce – jest to bardzo ważny etap każdego dobrego treningu! Dobra rozgrzewka zapobiega powstawaniu nowych urazów. Wybieraj takie treningi, w których pierwsze minuty są poświęcone rozgrzewce, albo spróbuj zrobić ją samemu. Lekkie cardio lub kilka dynamicznych i prostych ćwiczeń aktywuje nasze mięśnie i przygotuje je na serie ćwiczeń.

Obserwuj, jak ćwiczysz – nie zawsze wiemy, jak wykonywać wszystkie ćwiczenia poprawnie. filmik instruktarzowy, czy wskazówki trenera mogą być nie wystarczające. Jeżeli masz możliwość ćwiczenia przed lustrem, zrób to! Dzięki temu zobaczysz swoją pozycję i będziesz mogła ją na bieżąco poprawiać. Jeżeli nie msz lustra to spróbuj ćwiczyć z kimś, wtedy na bieżąco będziecie mogli się obserwować i dawać sobie wskazówki. Kolejnym sposobem jest nagrywanie siebie, wtedy przy następnym treningu unikniesz zrobionych wcześniej błędów.  

Postaw na jakość nie na ilość – intensywność pracy też jest ważna, ale bez poprawnie wykonywanych ćwiczeń na nic się nie zda. Staraj się wykonywać ćwiczenia poprawnie, a nie jak najszybciej. Dzięki temu nie nabawisz się kontuzji.

Znajdź sobie miejsce – zadbaj o to, aby przestrzeń, w której chcesz ćwiczyć była bezpieczna. Sprawdź śliskość podłogi, stabilność rzeczy w koło i odległość od niestabilnych miejsc. Powinnaś mieć wystarczająco dużo miejsca, żeby wykonywać wszystkie zaplanowane ćwiczenia, a nawet mieć go trochę więcej, na wszelki wypadek.

Nie używaj zbyt dużej ilości sprzętu – zaczynając ćwiczenia w domu kusi nas zrobienie wielkich sportowych zakupów. Nie musisz tego robić, przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Aby korzystać z hantli, ciężarków, gum do ćwiczeń trzeba się tego najpierw nauczyć. Najlepiej to zrobić pod czujnym okiem specjalisty, samemu narażamy się na niepotrzebne kontuzje i urazy. Jeżeli regularne ćwiczenia nie są dla ciebie nowością pamiętaj, żeby korzystać z dobrego sprzętu.

Słuchaj swojego ciała – uważnie obserwuj jak twoje ciało reaguje na poszczególne ćwiczenia czy treningi. Wybieraj takie ćwiczenia, które nie obciążają części ciała, które są u ciebie bardziej podatne na kontuzje. Nie zaczynaj też treningu, jeżeli źle się czujesz, może wtedy pogorszyć stan swojego zdrowia.

Ćwicz w swoim tempie – jednym z największych plusów ćwiczenia w domu jest swoboda i brak stresu, że inni nas obserwują. Możemy ćwiczyć w sowim tempie, robić dłuższe przerwy, wszystko w zgodzie ze sobą i bez strachu przed oceną innych.

Rozciągaj się – po skończonym treningu nie zapominaj o rozciąganiu się. Dzięki temu nasze mięśnie się rozluźnią i zmniejszy się prawdopodobieństwo kontuzji i urazów. Rozciąganie warto wykonać kilkanaście minut po treningu, kiedy już trochę ochłoniemy.

Zainspiruj się: 

Sport w domu – 5 łatwych i efektownych ćwiczeń z użyciem ściany

Jak pozbyć się oponki - proste ćwiczenia w domu