Jedz tłusty nabiał

Codziennie wypijaj szklankę pełnotłustego mleka, jogurt sporządzony na takim mleku albo jedz 200 g tłustego sera. Amerykańskie badania prowadzone od 27 lat w szpitalu akademickim w Bostonie wykazują, że pełnotłusty nabiał pozytywnie wpływa na płodność (zmniejsza ryzyko niepłodności owulacyjnej o 22 proc.). Unikaj za to nabiału o niskiej zawartości tłuszczu lub beztłuszczowego. Dlaczego? Amerykańscy naukowcy uważają, że usuwanie tłuszczu z mleka zmienia jego skład hormonalny. Zmniejsza się ilość estrogenów i progesteronu, a zostaje nadmiar męskich hormonów, które zaburzają owulację.

Sięgnij po olej z wiesiołka

Poprawia jakość śluzu szyjkowego. Możesz także pić herbatę z pokrzywy, bo wspomaga walkę z infekcjami pochwy i zawiera magnez, żelazo, wapń, krzem oraz witaminy A, B2, C. Dobry jest też napar z liści maliny, ponieważ zawiera wiele witamin oraz wzmacnia mięśnie macicy. Zanim zaczniesz stosować zioła, skonsultuj z lekarzem, czy w twoim wypadku nie ma do tego indywidualnych przeciwwskazań. 

Kontroluj wagę

Nadwaga i niedowaga zaburzają równowagę hormonalną i zmniejszają szanse na zajście w ciążę. Otyłość jest częstym objawem zespołu policystycznych jajników – PCOS (pęcherzyki jajnikowe nie pękają, nie uwalniają więc komórki jajowej, a jajniki pokrywają się torbielami).
Jeśli masz problemy z nadwagą, zbadaj się na PCOS. Pilnuj też, by nie być przesadnie szczupłą. Jeśli odżywiasz się zbyt restrykcyjnie,
unikając zdrowych tłuszczów, organizm nie produkuje wystarczających ilości estrogenów i twoja płodność drastycznie spada. Kontroluj swój
poziom BMI (nie może spaść poniżej 19).

Kochaj się we właściwym czasie i pozycji

Najlepiej w ciągu 5 dni przed owulacją lub w jej trakcie. Pozycje, które sprzyjają zapłodnieniu, to wszystkie, w których dochodzi do głębokiej penetracji, czyli np. klasyczna, gdy kobieta dodatkowo unosi miednicę, albo pozycja od tyłu.

lepsza-płodność
Shutterstock

Ćwicz jogę

Wybierz tę relaksacyjną, np. restoraive yoga – bardzo rozluźnia ciało, obniża stres, uprawiana – zwłaszcza w dniach płodnych – usuwa napięcie z okolic macicy, jajników i jajowodów.

Unikaj lubrykantów

Większość z nich jest szkodliwa dla nasienia tak samo, jak substancje plemnikobójcze. Jeśli staracie się o dziecko, a musicie korzystać z nawilżaczy, sięgajcie po te naturalne, np. wazelinę, olej kokosowy albo oliwkę dla dzieci. Jeśli koniecznie chcesz użyć aptecznych lubrykantów, sprawdź, czy mają w składzie certyfikowane składniki i nie zawierają środków plemnikobójczych.

Rzuć palenie

Regularne palenie papierosów zmniejsza aż o 20 proc. szanse na zajście w ciążę. Podobnie działa wypijany regularnie mocny alkohol.

Unikaj kawy i energy drinków

Bo kofeina obniża płodność. Jeśli starasz się o dziecko, możesz spożywać jej maksymalnie 900 mg dziennie (a kofeinę przyjmujesz też w czekoladzie, herbacie, napojach gazowanych). Zbyt duże jej ilości spowalniają metabolizm estrogenów i przyczyniają się do uszkodzeń jajowodów oraz do endometriozy.