Kakao raczej nie kojarzy nam się z dietą. Ba! Często wskazujemy je jako winowajcę dodatkowych centymetrów w biodrach i unikamy jak ognia. Zupełnie inaczej rzecz ma się z surowymi ziarnami kakaowca, które nie tylko możemy, ale nawet powinniśmy jeść! 

Co różni suszone ziarna kakaowca od zwykłego kakao?

Właściwie wszystko! Po pierwsze przez bardzo wysoką zawartość magnezu zalicza się je do superfoods. Obfitują też w mnóstwo innych pierwiastków i witamin. Ale uwaga! Nie można jeść ich bez ograniczeń. Łyżka surowych ziaren kakaowca waży 14 g i ma 84 kcal, garść odpowiada 42 g i 253 kcal, zaś szklanka będzie ważyła ok. 120 g, co przekłada się na 722 kcal. Na szczęście, jak w przypadku większości superfoods, wystarczy niewiele ziaren, by w pełni wykorzystać ich wyjątkowe właściwości. Jakie?

Ziarna kakao przyspieszają przemianę materii i spalanie węglowodanów

Surowe ziarna kakaowca są bogatym źródłem cynku, który poprawia metabolizm organizmu, bierze udział w procesach regeneracji komórek, uczestniczy w tworzeniu hormonów tarczycy, bierze udział w przemianie węglowodanów i wspomaga pracę trzustki. Trudno o lepszego sprzymierzeńca w odchudzaniu... Szczególnie, jeśli chcąc zgubić kilka kilogramów walczysz z zamiłowaniem do słodkiego lenistwa na kanapie umilonego podjadaniem. Surowe kakao w postaci całych ziaren zastąpi słodkości lub słone przekąski, które zazwyczaj zajmowały Twoje ręce. Ziarna można też mielić lub kupować już w postaci zmielonej i stosować jako składnik deserów, koktajli czy podczas pieczenia ciast.

ziarna-kakao
Shutterstock

Są bogatym źródłem antyoksydantów

100 gram ziaren zawiera aż 10 gram czystych przeciwutleniaczy. To one odpowiadają za spowolnienie procesów starzenia, ale też chronią organizm przed nowotworami. Niestety większość z nich ze względu na swój gorzki smak jest usuwana podczas produkcji kakao. Proces przetwarzania ziaren prowadzi też do powstawania wolnych rodników, z którymi powinniśmy walczyć właśnie poprzez dietę bogatą w antyoksydanty. Proces produkcji i obróbka termiczna ziaren kakaowca są skrócone do minimum. Surowe ziarna, w przeciwieństwie do tradycyjnego kakao czy wyrobów czekoladowych, nie są ani ogrzewane w wysokiej temperaturze, ani palone, ani prażone. Dzięki temu zawarte w nich kwasy tłuszczowe nie utleniają się. Dlaczego to takie ważne? - Kwasy tłuszczowe pod wpływem wysokiej temp. tworzą wolne rodniki, które przyczyniają się do chorób serca i
starzenia organizmu
– wyjaśnia dietetyczka Mrs.Sporty 

Działają pobudzająco

Surowe ziarna kakaowca oprócz dużej ilości żelaza, magnezu, potasu i innych cennych składników mineralnych zawierają też całkiem pokaźne ilości kofeiny i teobrominy, które pobudzają organizm podobnie do kawy. Zmniejszają senność i poprawiają zdolność zapamiętywania. Mają też swój udział w walce o utrzymanie pięknej figury, ponieważ nasilają działanie soku żołądkowego.

Poprawiają samopoczucie

Ziarna kakaowca są najważniejszym składnikiem czekolady i to one odpowiadają za jej gorzkawy smak. A także za dobre samopoczucie po zjedzeniu słodkości. - Wszystko dzięki zawartości anandamid, tryotofanu oraz magnezu. To co odróżnia surowe ziarna kakaowca od czekolady i stawia je ponad wszystkie wyroby cukiernicze, to fakt, że w 100 g ziaren dostarczamy ok. 20-25 g błonnika. - wyjaśnia Agnieszka Cioś, dietetyczka w klubach sportowych dla kobiet Mrs.Sporty.

Jak jeść surowe ziarna kakaowca?

Organiczne surowe ziarna kakaowca można wykorzystać do zrobienia domowej czekolady, kakao, lub spożywać bez żadnej obróbki, jako naturalną i zdrową przekąskę. Nie każdy przepada jednak za ich gorzkawym posmakiem. Ziarna sprawdzą się też jako dodatek do deserów i koktajli, a także śniadaniowych mieszanek (np. granoli). Najłatwiej kupić je w sklepach ze zdrową żywnością i przez internet. 

--

Zobacz też: Nasiona Chia - wielka moc w małym ziarenku >>>

Siemię lniane - cudowne właściwości dla zdrowia i urody >>>