Suszone owoce dodają nam energii, pozwalają uzupełnić niedobory witamin i mikroelementów oraz zapewniają świetną kondycję. Zawierają sporo błonnika roślinnego, witaminy C, A, B1, B2, E, pektyn, węglowodanów, a także żelaza i potasu. Zawarte w owocach kwasy owocowe sprzyjają rozwojowi pożytecznych bakterii jelitowych. Zawsze warto mieć przy sobie miseczkę suszonych owoców w okresie zimy, a także w okresie tzw. ataku "wilczego głodu" na słodycze.

Skarby ze spiżarni

Suszone jabłka
Suszone jabłka, dzięki sporej zawartości witamin z grupy B oraz polifenoli, które neutralizują wolne rodniki, zapobiegają chorobom nowotworowym i chorobie Alzheimera. Zawarty w suszonych jabłkach potas dodaje sił sercu, a bor - wspiera system kostny. Polecane są osobom z osteoporozą i ludziom starszym. A zawarty w owocach magnez oraz fosfor pomoże paniom w okresie klimakterium. Jabłka suszone razem ze skórką, zawierają także sporo witaminy C.

Suszone gruszki
Jest w nich dużo potasu, magnezu oraz błonnika, a także składników o działaniu przeciwnowotworowym. Spożywanie suszonych gruszek zaleca się w dolegliwościach trawiennych i przy zatruciach. Mają właściwości odkwaszające. W medycynie ludowej od lat wykorzystuje się napar z tego owocu przy męczącym kaszlu, gorączce i przeziębieniach.

Suszone śliwki
Przeciwdziałają zaparciom. Wystarczy zaledwie kilka śliwek, by nasz układ trawienny i wydalniczy powrócił do normy. A wszysztko to za sprawą błonnika, który działa świetnie jako wypełniacz dla żołądka. Dodatkowo śliwki zawierają cenne żelazo i fosfor. Mają także unikatowy skład witamin, bo oprócz powszechnie występujących w owocach witaminach A i C posiadają także witaminę E, która działa jak skuteczny przeciwutleniacz. Śliwki przeciwdziałają też osteoporozie.

Suszone morele
Są bogate w witaminę A i C. Zawierają też dużo błonnika, żelaza i potasu. Są bogatym źródłem beta-karotenu, który odpowiada za kondycję naszej skóry.  Suszone morele polecane sa też osobom cierpiących na kamicę nerkową lub nadciśnienie.

Suszone jagody
Suszone owoce czarnej jagody działają porażająco na pasożyty jelitowe, zwłaszcza owsiki. Odwary z owoców czarnej jagody stosuje się w celu poprawy mikrokrążenia, polepszenia wydolności żylnej kończyn dolnych, a przede wszystkim w leczeniu chorób oczu. Owoce są znanym i cenionym środkiem przeciwbiegunkowym i przeciwbakteryjnym. Zawierają garbniki, które niszczą lub hamują rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych w przewodzie pokarmowym.

Suszone maliny
Suszone maliny zawierają sporo witamin i minerałów -  w tym magnez, wapń i żelazo. Zawierają też cenny kwas elagenowy, który uodparnia i jest antydoksantem. Herbatka z suszonych malin łagodzi pierwsze objawy przeziębienia.

Przeczytaj też:

Chipsy i reszta

Zazwyczaj suszone owoce są już tak słodkie, że mogą z powodzeniem zastąpić sklepowe smakołyki. Znakomicie sprawdzają się np. cienko pokrojone i ususzone jabłka czy gruszki (najlepiej z usuniętymi gniazdami nasiennymi). Spróbuj tylko, to najprawdziwsze owocowe chipsy!

To oczywiście jeszcze nie wszystko. Umyte i drobno pokrojone suszone jabłka, gruszki, śliwki czy morele bardzo dobrze nadają się jako ciekawy dodatek do śniadaniowej porcji muesli.

Ze względu na oryginalny smak i aromat, suszone owoce to także atrakcyjny składnik jesiennych i zimowych wypieków. Wystarczy, że zagnieciesz kruche ciasto (najlepiej z razowej mąki z odrobiny miodu), pokroisz je w kwadraciki, a na wierzchu każdego ułożysz suszoną śliwkę lub morelę i zapieczesz w piekarniku.

Suszone owoce przydadzą się również do obiadów – podkreślą smak np. gotowanej kiszonej kapusty (bigos!) albo pieczonego mięsa.

Zrób to sama!

Do suszenia wybieraj zdrowe i dojrzałe owoce (najlepiej żeby pochodziły z działki albo uprawy ekologicznej). Możesz je ułożyć na wyłożonej pergaminem blasze do pieczenia ciasta lub nawlec na grubą bawełnianą (lub lnianą) nitkę. Owoce najlepiej suszyć w osłoniętym od słońca i przewiewnym miejscu lub piekarniku nastawionym na ok. 50 °C. Postaraj się ich nie przesuszać. Powinny być miękkie i elastyczne, ale po rozerwaniu nie może wyciekać z nich sok.

W całości nadają się do suszenia maliny, porzeczki, jagody i jeżyny (trzeba je tylko przebrać i usunąć szypułki). Większe owoce (np. jabłka czy gruszki) lepiej pokroić (na „ósemki” lub w plasterki). Nieobrane twarde gruszki możesz krótko obgotować i osączyć. Śliwki i morele wystarczy zanurzyć we wrzątku, przelać zimną wodą, przeciąć i wyjąć pestki.

Suszone owoce dosyć łatwo chłoną wilgoć. Dlatego najlepiej trzymać je w słoikach z zakrętką albo w zamykanych blaszanych pudełkach. Przechowywanie ich w płóciennych woreczkach zapobiega co prawda pleśnieniu, ale owoce częściowo tracą wtedy swój wspaniały aromat.