Jak Polki dogadują się ze swoimi teściowymi?

Z badań, jakie przeprowadziły Salony Agata wynika, że te relacje wypadają znacznie lepiej, niż słyszymy to w klasycznych żartach o teściowej i synowej. Wiele z powielanych stereotypów ma mało wspólnego z rzeczywistością.

Pierwszy stereotyp: mamy naszych partnerów często nas krytykują i oceniają.
Według badania, większość teściowych ma o swoich synowych bardzo dobre zdanie. Ponad 53 proc. badanych uważa, że ich synowe są pracowite, miłe (52 proc.), inteligentne (51 proc.) i zaradne (49 proc.). Oprócz tego, ponad 40 proc. uczestniczących w badaniu teściowych przyznaje, że ich synowe są oddanymi matkami i ambitnymi kobietami. Okazuje się więc, że najczęściej obawa o ocenianie i krytykę jest nieuzasadniona, a większość mam naszych partnerów postrzega nas w bardzo pozytywnym świetle.

Kolejny stereotyp - synowe i teściowe mają zazwyczaj chłodne relacje.
Z ankiety wynika, aż 76 proc. teściowych deklaruje, że ich synowa jest dla nich bardzo ważną osobą w życiu. 64 proc. badanych ma wręcz poczucie, że żona ich syna jest dla nich jak córka. 20% synowych i teściowych przyznało też, że lubią swoje towarzystwo i często spędzają wspólnie czas.

Bardzo mocny stereotyp brzmi: teściowe wtrącają się w życie swoich synowych.
Powszechna opinia głosi, że teściowe narzucają swoje zdanie i kontrolują każdą decyzję synowej.
Badanie Salonów Agata pokazało, że jest inaczej.
Aż 48 proc. teściowych szanuje i akceptuje to, że żony ich synów mają swoje zdanie. Dotyczy to różnych sfer życia: od decyzji związanych z wychowywaniem dzieci, po urządzanie wnętrz. Co ciekawe, wśród wszystkich badanych, to właśnie teściowe silniej niż synowe mają poczucie, że nie należy narzucać innym swojego gustu i nie powinno się kupować bliskim rzeczy do domu, bo można zwyczajnie nie trafić.

Aż 78 proc. synowych potwierdza, że mamy ich mężów w ogóle nie ingerują w aranżację domu – a jeśli już to robią, to podpowiadają ciekawe rozwiązania.
Z badań wyszło również, że gusta w zakresie urządzania wnętrz wcale nie są tak odległe, jak mogłoby się wydawać.
Zarówno teściowe, jak i synowe jako swoje ulubione style wskazały nowoczesny i loftowy. Jako trzeciego faworyta teściowe wybrały styl klasyczny, a synowe  skandynawski. Co ciekawe, teściowe często zakładają, że żony ich synów zdecydowanie preferują styl nowoczesny, a synowe są przekonane, że pokolenie teściowych lubi styl klasyczny.

Zdjęcie: Salony Agata

Badania pokazały, że rzeczywisty gust obydwu badanych grup jest znacznie bardziej zróżnicowany. Okazuje się też, że większość teściowych ceni styl urządzania wybrany przez ich synowe, a 40% przyznaje się nawet do wspólnych zakupów. Poza tym, obydwie grupy zgodnie przyznają, że liczy się nie tylko styl, a najważniejsza w wyborze mebli jest dla nich funkcjonalność.

Zdjęcie: Salony Agata

Jak być lubianą teściową?

Najbardziej lubiane teściowe to te, które interesują się życiem dzieci, ale się nie wtrącają w ich decyzje. Potrafią mądrze doradzić, lecz tylko wtedy, gdy są pytane o zdanie. A przede wszystkim robią kilka rzeczy, które zawsze łapią za serce synowe i budują bliskość w rodzinie.

O tym, jak być fajną teściową przeczytasz tutaj ->>

--

Materiał powstał we współpracy z Salonami Agata, które przeprowadziły badanie opinii na Ogólnopolskim Panelu Badawczym „Ariadna” w lipcu 2020 r. Badanie pt. „Synowe i Teściowe – o relacji dwóch światów i ich preferencjach w urządzaniu wnętrz” zostało zrealizowane z pomocą metody CAWI (ankiety elektroniczne). Grupa ponad 1000 osób odpowiedziała na pytania dotyczące relacji pomiędzy dwoma grupami synowych i teściowych, odnosząc się do wielu popularnych stereotypów na temat tej relacji, a także podejścia do urządzania wnętrz. Projekt został zrealizowany w związku z nową kampanią marki z udziałem dwóch Ambasadorek – Małgorzaty Sochy i Ewy Kasprzyk, które w reklamach Salonów Agata wcielają się właśnie w role synowej i teściowej.