Dziś żyjemy w ciągłym napięciu. Bo boimy się o przyszłość i zdrowie naszych bliskich. Nie potrafimy tego stresu rozładować. A taka sytuacja to początek kłopotów ze zdrowiem. Trzeba działać szybko.

Najgorszy jest ten stres, który trwa długo i nie jest łagodzony. Bo z krótkotrwałym, np. przed ważnym spotkaniem, organizm sobie radzi. Jeśli jednak stres nie opuszcza nas ani na chwilę, zaczynają się kłopoty. Źle śpimy, boli nas głowa, brzuch, dokuczają plecy. Spada odporność. Dlatego wprowadź w życie strategię antystresową. Bo sztuka relaksu pomaga uniknąć dolegliwości.

1. Pogarsza trawienie

Życie w ciągłym stresie to częsta przyczyna bólów brzucha, kłopotów z trawieniem, np. biegunki. Może też pojawić się uporczywa zgaga. Trudności w rozładowaniu emocji to także jedna z przyczyn poważnego schorzenia, czyli zespołu jelita drażliwego.

Sposoby na odprężenie

● Śmiej się, złagodzisz ból

Nerwowe sytuacje często prowadzą do nieprzyjemnych i bolesnych skurczów, które zginają nas w pół. Gdy się śmiejesz, mózg otrzymuje dużą porcję tlenu, a w organizmie zmniejsza się produkcja hormonów stresu.

● Odpocznij w pozycji... trupa

To ulubiona asana wszystkich, którzy chodzą na zajęcia jogi. Można ją z powodzeniem wykonywać w domu. Leżysz na wznak, z nogami lekko rozsuniętymi, ręce wzdłuż ciała. Poleż tak przez kwadrans.

2. Odbija się na skórze

Pod wpływem długotrwałego stresu skóra zaczyna się przesuszać, kąciki ust pękają, a na wargach pojawia się opryszczka. Organizm jest osłabiony, dlatego nasilają się odczyny alergiczne, skóra swędzi i piecze. Zły nastrój, podenerwowanie czy przemęczenie bywają nawet przyczyną chorób skóry, które trudno się leczy. Może pojawić się łuszczyca, trądzik, atopowe zapalenie skóry czy łysienie plackowate.

Sposoby na odprężenie

● Znajdź kwadrans na relaks

Możesz oddawać się jakiemuś hobby, wykonywać relaksujące ćwiczenia, tańczyć.

● Stosuj emolienty

Łagodzą podrażnienia.

● Nawadniaj skórę od wewnątrz

Pij dwa litry płynów dziennie.

● Pomów z psychologiem

Przy tych schorzeniach potrzebna bywa psychoterapia.

Lęki podczas pandemii

Wirus zagraża nam zdrowotnie, ale też boimy się go ze względu na to, co się dzieje z gospodarką. Aby nie wpaść w spiralę strachu, trzeba zadbać o swoją psychikę. Dostrzegaj dobre chwile podczas dnia, zapisuj je, stosuj treningi wdzięczności.

3. Nie pozwala spać

Gdy bezsenne noce zdarzają nam się od czasu do czasu, to nic złego. Człowiek jest biologicznie przygotowany do tego, żeby spać gorzej w pewnych okresach życia, np. podczas wychowywania dzieci. Jednak przeciągający się stres może powodować problemy z zaśnięciem, kilkukrotne pobudki w środku nocy albo budzenie się na długo przed budzikiem. Może to prowadzić do bezsenności i wynikających z niej schorzeń, np. cukrzycy czy chorób serca.

Sposoby na odprężenie

● Oddychaj głęboko

Dzięki temu mózg otrzymuje większe ilości tlenu, co nas relaksuje.

● Rób ćwiczenia oddechowe

Poświęć na nie 3–5 minut przed pójściem do łóżka. Usiądź po turecku, ręce oprzyj na udach, otwarte dłonie zwróć ku górze i weź głęboki wdech. Powoli unoś ramiona, policz do trzech i zacznij wypuszczać powietrze, a ręce znów połóż na udach. Powtórz 10 razy.

4. Sprawia, że tyjemy

Stres jest gorszy od fast foodu, tak mówią specjaliści. Gdy żyjesz w przewlekłym napięciu, masz też ochotę na przekąski pełne cukru, soli, tłuszczów nasyconych.

Sposoby na odprężenie

● Mądrze wybieraj przekąski

Gdy się denerwujesz, twoja flora jelitowa przestaje działać prawidłowo. Dlatego trzeba zwracać uwagę na to, co jesz. Zwłaszcza że w stresie apetyt wzrasta. Zamiast czipsów i słodyczy wybierz zdrowszą opcję.

Orzechy laskowe

Garść zawiera sporą dawkę magnezu. On pomaga obniżyć poziom kortyzolu, hormonu stresu.

Kiwi

Jeden owoc zapewnia dzienną porcję potasu. Warto go sobie dostarczać, bo jego poziom spada pod wpływem trwałego napięcia.

Banany

Uzupełniają niedobory witaminy B6, która dba o komórki nerwowe. Pomaga też przyswajać potrzebny nerwom magnez.

● Przejdź się

Spacer poprawia humor i odchudza. Ruch to najprostszy i najtańszy sposób na błyskawiczne uspokojenie. Intensywny wysiłek, najlepiej na świeżym powietrzu, pomaga obniżyć poziom stresu. Sprawia, że krew krąży szybciej. Usuwa w ten sposób z organizmu nadmiar adrenaliny i hormonów stresu, które są wytwarzane w chwilach napięcia. Energiczny marsz doskonale rozładowuje nagromadzone negatywne emocje. Możesz też biegać, tańczyć, jeździć na rowerze. Rezultaty odczuwa się przez następne 1,5 godziny.

W nerwach „siada” nam odporność

Przewlekłe silne napięcie osłabia układ odpornościowy. Stres zaburza jego pracę, co niekorzystnie wpływa na mobilizację do walki z zarazkami. W nerwach oddychamy szybko i płytko, co prowadzi do niedotlenienia mózgu. Organizm jest wtedy bardziej narażony na infekcje.

5. Prowadzi do bólów kręgosłupa

Ciągłe napięcie emocjonalne kumuluje się w mięśniach. Czujemy to zwłaszcza w ich górnej lub dolnej części. Twarde jak kamień mięśnie obręczy barkowej lub ból w części krzyżowej to często wynik stresu. Specjaliści twierdzą wręcz, że osoby z pozytywnym podejściem do życia rzadziej skarżą się na bóle pleców niż malkontenci. Podczas stresu całe ciało się napina. Stąd już tylko krok do przewlekłych bólów kręgosłupa.

Sposoby na odprężenie

● Pozwól się wyręczać

Jeśli bierzesz na siebie za dużo, jesteś przeciążona, kręgosłup da ci o tym znać. Plecy stanowią podporę ciała, a problemy w tej okolicy często wiążą się z poczuciem braku wsparcia w życiu. Pozwól więc sobie czasem pomóc, w domu i w pracy.

● Wykonaj mini masaż na obolały kark

Połóż prawą dłoń na szczycie karku z lewej strony. Palcami i nasadą dłoni ugniataj i ściskaj napięte mięśnie. Masuj je w kierunku szyi, a potem na zewnątrz, w stronę ramienia. Delikatnym ruchem przesuwaj się w górę szyi aż do nasady czaszki. Trzymając tam palce, ściśnij mięśnie z tyłu głowy. Rób to łagodnie, nasadą dłoni i opuszkami palców. Posuwaj się w górę szyi do czaszki i z powrotem kilka razy. Masaż karku możesz też wykonywać gumowymi lub drewnianymi masażerami z wypustkami.

● Weź ciepłą kąpiel

Przyjemna temperatura wody rozluźnia spięte mięśnie.

● Pokochaj jogę

Możesz wykonywać asany nawet w domu. Warto, bo joga pomaga w walce ze stresem i poprawia humor.

Stres niszczy zęby!

Emocje prowadzą do bruksizmu. To nieświadome zgrzytanie zębami lub ich zaciskanie, do którego dochodzi głównie w nocy, ale też podczas pracy np. przed komputerem.

Jak poznać to schorzenie?

Dla dentysty sygnałem są mocno starte tkanki zęba i przerost mięśni żucia. O bruksizmie świadczą też dyskomfort związany z żuciem, a także uporczywe bóle głowy, twarzy, gałek ocznych, karku, pleców, ucha, barków czy uszu. By uniknąć problemu, trzeba zadbać o relaks wieczorem Warto wyłączyć telewizor, odłożyć telefon i wykonać kilka prostych ćwiczeń twarzy.

Trening kontra zgrzytanie

Przy wykonywaniu tych ćwiczeń i masażu oddychaj głęboko tylko przez nos.

Masuj policzki i skronie

Ułóż dwa palce i wykonuj koliste ruchy po policzkach, na skroni, nad i za uszami. Tam, gdzie poczujesz napięcie, przyciśnij mocniej, aż ból minie.

Poszczyp policzki

Wykonaj takie „szczypanki” w kilku miejscach na policzkach.

Rozchyl usta

Na 1 cm, dotknij koniuszkiem języka do podniebienia za górnymi jedynkami. Wysuń żuchwę do przodu, przytrzymaj 10 sekund i wróć. Powtórz 3 razy.

Kląskaj językiem jak konik

Przez 10 sekund, przy lekko otwartych ustach.

Kontroluj język

Jego koniuszek ma być przyklejony do podniebienia górnego za jedynkami.

Ten artykuł i wiele innych znajdziecie w "Dobrych Radach"!