Obecnie każdego roku, na całym świecie produkuje się aż 80 miliardów sztuk odzieży¹. Odzieży, którą kupujemy na poprawę humoru czy w imię nowych trendów dyktowanych przez rynek mody. Tymczasem im więcej kupujemy, tym rzadziej nosimy to co już mamy. Regularnie korzystamy jedynie z ponad połowy ubrań, które posiadamy. Aż 26% rzeczy znajdujących się w naszych garderobach jest prawie nienoszona.² Powód? Część to nieudane zakupy, część ma jeszcze metkę, a kilka z nich „zdobią” plamy, na których wywabienie straciliśmy już nadzieję. W efekcie gromadzimy rzeczy, których nie wykorzystujemy i cały czas mamy apetyt na nowe. 

Jeśli zdamy sobie sprawę z liczby ubrań jakie posiada przeciętny konsument szybko stanie się jasne, że mówimy o setkach tysięcy litrów wody zamkniętych w szafie. A na tym nie koniec... 

Przez lata uczyliśmy się oszczędzać wodę zakręcając kran podczas mycia zębów czy biorąc szybki prysznic zamiast kąpieli. Jednak nasza codzienna konsumpcja wody nie ogranicza się jedynie do tej, którą wykorzystujemy bezpośrednio – do picia czy mycia, ale także dotyczy pośredniego wykorzystania wody poprzez korzystanie z rzeczy, które powstały przy jej użyciu jak np. odzież.  A w tej materii daleko nam do ideału – wciąż łatwiej przychodzi nam coś kupić i wyrzucić. Niestety niska świadomość ekologiczna sprawia, że niewiele osób wie, że takie podejście do mody nie jest bez znaczenia dla środowiska. 

Zobacz wodę w ubraniach

Zdaniem Michała Zaczyńskiego, dziennikarza modowego oraz ekspert branży fashion - Moda ekologiczna nie istnieje, bo żadne ubranie nie ochroni środowiska.  Możliwa jest natomiast moda znośniejsza dla planety, w czym pomagają zarówno nowoczesne technologie, jak i sięganie po naturalne, organiczne surowce. Jednak - jak każdy produkt - wymaga ona zużycia wody i energii. W przypadku odzieży tej wody potrzeba naprawdę dużo; około 2,5 tysiąca litrów na jedną koszulkę, nawet osiem tysięcy litrów na jedną parę dżinsów. Dlatego najlepsze, co możemy zrobić dla siebie, przyszłych pokoleń i Ziemi to nosić nasze ubrania jak najdłużej. 

Dlatego warto zwrócić uwagę na inicjatywy, które adresują ten ważny społecznie temat. Najnowsza kampania zainicjowana przez markę Vanish „Noś ubrania dłużej wodę zostaw naturze” to kolejny ważny głos w dyskusji nt. odpowiedzialnej mody. 


 
Jak podkreśla Beata Butwicka - Prezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia - partnera merytorycznego akcji – „Chcemy uświadomić jak ważnym elementem naszych ubrań jest ślad wodny powstający w procesie produkcji i jaki ma to związek z kurczącymi się zasobami wody na naszej planecie. Będziemy również inspirować do większej troski o posiadane już ubrania, bowiem kupowanie wciąż nowych, obok wpływu na zasoby wody, przyczynia się również do generowania kolejnych odzieżowych odpadów. Wierzymy, że kampania wielu z nas pomoże inaczej spojrzeć na własne szafy i zachowania, co w efekcie przełoży się na poprawę kondycji Matki Ziemi.”

Jak dbać o ubrania?

Na początek wystarczy wdrożyć w życie hasło „Noś ubrania dłużej, wodę zostaw naturze”. 
Nie ma lepszego sposobu na bycie bardziej eko niż wykorzystanie zasobów, które mamy, dlatego zamiast kupować bazujmy na ubraniach, które już są w naszej szafie. 

Warto też nauczyć się dbać o ubrania - czytać metki i stosować się do zawartych na nich instrukcji. Odpowiednie czyszczenie i pielęgnacja, stosowanie delikatnych 
i skutecznych detergentów, pozwoli przedłużyć życie ulubionych ubrań lub przywrócić blask tym, skrywanym na dnie szafy. Tutaj z pomocą przychodzi Vanish Oxi Action, który:

•    Usuwa plamy już w 30 stopniach
•    Zapobiega farbowaniu kolorów
•    Zwalcza nieprzyjemne zapachy,
•    Zapewnia higieniczną czystość

Warto stosować Vanish Oxi Action do każdego prania dzięki czemu będziemy mogli cieszyć się naszymi ubraniami dłużej. A dłuższe życie ubrań to pierwszy krok w kierunku dbania o środowisko, który pozwala ograniczyć ilość odzieży wyrzucanej na śmieci oraz pomoże zamienić filozofię kup-załóż-wyrzuć na zadbaj, noś lub daj drugie życie ubraniom!

Pojemność i rekomendowana cena: 1l- 17,99 zł, 1,5l - 24.99zł


Przypisy
¹.    [b.a.], Environmental impact, https://truecostmovie.com/learn-more/environmental-impact/ (dostęp: 7.01.2021 r.).
².    Accenture, Czy ekologia jest w modzie? Raport o odpowiedzialnej konsumpcji i zrównoważonej modzie w Polsce, 2020.