Kolory roślin różnią się w zależności od związków organicznych, które w sobie zawierają. Przez to, że roślina bierze udział w fotosyntezie, a także musi ochronić się przed promieniowaniem ultrafioletowym czy szkodliwym działaniem owadów i grzybów, różnie reaguje na czynniki zewnętrzne. To sprawia, że owoce i warzywa mają różne kolory i za tym idące różne właściwości. Możemy wyodrębnić 5 takich grup kolorystycznych warzyw i owoców. Każda z nich generuje inne właściwości. Jakie? O tym możemy przeczytać niżej.

Warzywa i owoce – fioletowe

Za fioletową barwę warzyw i owoców, na przykład borówek, aronii, porzeczki lub bakłażana odpowiadają antocyjany. Mają one pozytywny wpływ na nasz organizm, ponieważ działają antybakteryjnie i przeciwzapalnie. Poprawiają elastyczność naczyń krwionośnych i zmniejszają odkładanie blaszek miażdżycowych. Po fioletowe warzywa i owoce warto sięgać w okresie jesienno-zimowym, ponieważ cechują się wysoką zawartością witaminy C.

Warzywa i owoce – zielone

Za zielony kolor np. ogórka, sałaty czy groszku odpowiada chlorofil. Ma on silne działanie przeciwnowotworowe i jest w stanie wyeliminować część uszkodzeń DNA komórek. Zielone warzywa i owoce są szczególnie polecane kobietom planującym macierzyństwo, ponieważ zawierają dużą zawartość kwasu foliowego, który może ograniczyć ryzyko wystąpienia wad rozwojowych u dziecka. Zielone warzywa i owoce charakteryzują się dużą zawartością witamin, między innymi A, C, E i K, które mają pozytywny wpływ na nasz organizm.

Warzywa i owoce – białe

Owoce białe, takie jak cebula, kalafior czy czosnek są naturalnym antybiotykiem. Owoce i warzywa z tej grupy mają właściwości przeciwzapalne, rozkurczowe i przeciwbólowe. Zawierają flawonoidy, które mogą rozszerzać naczynia krwionośne, a przy tym obniżają ciśnienie krwi i poprawiają ukrwienie. Możemy zaliczyć je do przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki.

Warzywa i owoce – żółte i pomarańczowe

Ta grupa swój kolor zawdzięcza prowitaminie A, którą my znamy pod nazwą beta-karoten. Ten karotenoid najbardziej kojarzy nam się z marchewką, ale możemy znaleźć go w innych miejscach, na przykład w dyni, moreli lub w żółtej papryce. Nasz organizm przetwarza beta-karoten w witaminę A, a ta pozytywnie działa na nasz wzrok i na zdrową skórę. Pomarańczowe i żółte rośliny wspierają metabolizm żelaza i pomagają przy prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Warzywa i owoce – czerwone

Czerwone owoce i warzywa, np. pomidory, truskawki, czy czereśnie, kolor zawdzięczają likopenowi. Jest to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, który zwalcza szkodliwe działanie wolnych rodników i tym samym może spowolnić proces starzenia się skóry. Najlepszym źródłem likopenu są pomidory, jeżeli podejmiemy się krótkotrwałego podgrzewania pomidorów, możemy zwiększyć jego przyswajalność nawet trzykrotnie.