Co to są węglowodany i dlaczego są potrzebne?

Czym są węglowodany? To przede wszystkim sacharydy (cukry), które dostarczają organizmowi energii i dlatego powinny stanowić aż 50% diety. I choć są niezbędne, ich nadmiar szybko odczujesz w postaci dodatkowych kilogramów. Niewykorzystane podczas codziennych aktywności węglowodany zostaną zmagazynowane w mięśniach i wątrobie, a w dalszej kolejności odłożą się w postaci tkanki tłuszczowej.  Co więcej wyróżniamy trzy typy węglowodanów, które są przyswajane w bardzo różny sposób.

Węglowodany proste czy złożone?

Chyba każda z nas słyszała podział węglowodanów na proste i złożone. Ale czy ktoś się tym na co dzień przejmuje? Oczywiście nie i dlatego w diecie Polek przeważają pierwsze z nich: glukoza, fruktoza i galaktoza. Stanowią najszybsze źródło energii i powinny być spożytkowane w organizmie natychmiast. Właśnie dlatego jedząc słodycze tyjesz - masz niewielkie szanse na wykorzystanie w krótkim czasie tak dużej ilości energii, a organizm magazynuje ją w postaci tłuszczu. I choć przed chwilą zjadłaś batonika, uczucie głodu niedługo pojawi się z powrotem...

Druga grupa to węglowodany złożone: disacharydy. Należy do nich m.in cukier, którym słodzimy herbatę. Ponieważ nasz organizm przyswaja cukry jedynie w postaci monosacharydów, wszystkie węglowodany złożone muszą być najpierw rozłożone na pojedyncze elementy. Z tego powodu są wolniej przyswajane niż monosacharydy.

Do najbardziej złożonych węglowodanów należą składające się z trzech lub więcej cząstek polisacharydy. Ich trawienie trwa najdłużej i dlatego są doskonałym źródłem energii chociażby o poranku. Dlatego komponując dietę warto sięgnąć m.in. po skrobię, glikogen i błonnik.

Źródła zdrowych węglowodanów

W związku z tym, że nasza dieta składa się aż w połowie z węglowodanów, warto szukać tych najzdrowszych. Gdzie je znajdziesz? Sięgnij po:

  • produktach pełnoziarnistych,
  • warzywach strączkowych,
  • kapuście,
  • sałacie,
  • papryce,
  • suszonych owocach,
  • brązowym ryżu,
  • kaszach

Więcej o zdrowym odżywianiu w książce: