Witamina E

Jednym z głównych wrogów wolnych rodników jest witamina E, która bardzo korzystnie wpływa na wzrost sprawności fizycznej. Przyjęto, że dzięki niej zmniejsza się poziom toksyczności wolnych rodników. Wspomaga to wzrost aktywności tlenowej oraz zmniejsza powysiłkowe zniszczenie mięśni. Przypisuje się jej również potencjał poprawiania wytrzymałości i hamowania procesu starzenia się naszych komórek. Bogatymi źródłami witaminy E są oleje roślinne, pestki dyni i nasiona słonecznika, zarodki, kiełki pszenicy oraz ciemne pieczywo.

Witamina C

Najważniejszym antyoksydantem środowiska wodnego, w którym zanurzone są komórki, jest witamina C, wspomagająca działanie witaminy E. Jej rola jest ogromna, ponieważ to ona pobudza syntezę kolagenu. Można powiedzieć, że osoby, które przyjmują wysokie dawki tej witaminy, mają dwukrotnie bardziej wytrzymałą skórę niż osoby przyjmujące ją w mniejszych ilościach. Ponadto witamina C korzystnie wpływa także m.in. na obniżenie tętna spoczynkowego (również wysiłkowego), przyspiesza usuwanie kwasu mlekowego, wspomaga gojenie ran, zwiększa odporność i poprawia przyswajalność żelaza. Warto pamiętać, że witamina C jest wrażliwa na niektóre czynniki zewnętrzne, nie służy jej temperatura i tlen. Cennym jej źródłem są limonki, cytryny, zielone warzywa, pomidory.

Witamina A

Kolejny ważny antyutleniacz to retinol, czyli witamina A oraz jej prowitamina, beta-karoten. Wpływają one na proces namnażania komórek i proces ich regeneracji, a także zachowanie we właściwym stanie błon śluzowych. Witaminę A zawierają jedynie produkty pochodzenia zwierzęcego, głównie mleko i powstałe z niego produkty, a także jaja. Beta-karoten zaś obecny jest głównie w produktach roślinnych, takich jak marchew, natka pietruszki czy szpinak. Oba związki cechuje duża trwałość i jedynie w czasie smażenia dochodzi do ich większych ubytków.

Selen

Warto także pamiętać o selenie, który jest kolejnym antyutleniaczem. Współdziała on z witaminą E. Należy jednak pamiętać, że w dużych dawkach jest toksyczny. Z naturalnych źródeł selenu poleca się produkty zbożowe, przede wszystkim kiełki pszenicy, brązowy ryż, owoce morza, ryby, czosnek oraz jaja.

Witamina B

Nieoceniona w walce ze stresem, zwłaszcza, gdy jest intensywny lub długotrwały. Dlaczego to takie ważne gdy chcemy zrzucić zbędne kilogramy? Stres wywołuje apatię, może prowadzić do depresji i powodować dolegliwości fizyczne, a w efekcie ma również bardzo negatywny wpływ na odchudzanie. Produkty zawierające witaminę B wspierają układ nerwowy i pomagają utrzymać równowagę psychiczną, a oprócz tego dodają siły i energii. Tiamina, czyli witamina B1, znajduje się w drożdżach, mleku i kaszach. Źródłem witaminy B2, czyli ryboflawiny, są z kolei warzywa, np. brokuł, kapusta. Kwas pantotenowy, zwany witaminą B5, występuje w produktach zbożowych i nasionach roślin strączkowych, takich jak fasola, soja, soczewica, ciecierzyca, bób. Natomiast źródłem witaminy B6 są mięso i ryby.

--

Źródło: "Możesz wszystko by Konrad Gaca"