BMI – co to jest?

BMI pochodzi od angielskiej nazwy Body Mass Index, czyli wskaźnik masy ciała. Dzięki niemu można określić poziom tkanki tłuszczowej człowieka na podstawie pomiaru masy ciała oraz wzrostu. Według badań BMI jest wiarygodnym wskaźnikiem pomiary tłuszczu w ciele u większości ludzi. BMI używa się do określenia ryzyka zdrowotnego spowodowanego nadmiarem poziomu tkanki tłuszczowej. Przechodząc na dietę, dietetycy bardzo często przeliczają BMI w celu ocenienia masy ciała.

BMI – jak liczyć?

Aby obliczyć wskaźnik BMI należy znać swoją aktualną wagę w kg oraz wzrost.

Wzór na obliczanie BMI:

BMI = masa ciała (kg) / wzrost (m)²

Przykładowo ważąc 60 kg przy wzroście 170 cm, BMI można wyliczyć w następujący sposób:

Mnożymy swój wzrost: 1,70 x 1,70, co daje nam 2,89; następnie dzielimy naszą wagę, czyli 60 kg przez 2,89.
Wynik w zaokrągleniu to 20,76, czyli wartość BMI.

W Internecie można znaleźć gotowe kalkulatory do wyliczenia BMI, ale jest to tak proste, że każdy sam może policzyć swoje BMI.

Wskaźnik BMI – interpretacja wyników?

U osoby dorosłej prawidłowy wskaźnik BMI waha się od 18,5 do 24,9:

  • poniżej 18,5 – niedowaga
  • od 18,5 do 24,9 – zdrowy zakres wagowy
  • od 25 do 29,9 – nadwaga
  • od 30 do 39,9 – otyłość

Czy wskaźnik BMI jest wiarygodny?

Mając problemy z niedowagą lub nadwagą, koniecznie należy sięgnąć po opinię lekarza raz dietetyka. Wskaźnik BMI jest istotny, jednak należy wziąć pod uwagę również inne czynniki przy ocenie czy jest się zdrowym. Często BMI jest zawyżone, jednak nie jest to spowodowane zbyt wysoką wagą, lecz rozbudowaną masą mięśniową – dużo gęstszą od tłuszczu. Dlatego sportowcy mogą mieć zbyt wysokie BMI mimo, że ich waga jest prawidłowa. Pomiar BMI jest indywidualną sprawą, jego interpretacja będzie inna u kobiet, a inna u mężczyzn. Pomiaru nie powinno się używać u kobiet w ciąży, w razie obaw o swoją wagę warto sięgnąć po radę położnej lub lekarza.