Jak im zapobiegać oraz radzić z istniejącymi radzi Anna Dąchór – chirurg, ekspert marki Venoflex.

Obrzęki kończyn dolnych, czyli żylaki, to element niewydolności powstającej na skutek wzmożonego ciśnienia żylnego, uszkodzonych zastawek żylnych czy nieprawidłowo funkcjonującej pompy mięśniowej. Wśród przyczyn można wymienić między innymi terapie hormonalne, palenie tytoniu, brak ruchu, niewłaściwą dietę, nadwagę, ciążę czy też tło genetyczne.

Żylaki - czego nie należy robić?

Należy unikać długotrwałego stania i siedzenia, nie siedzieć długo z nogą założoną na nogę, ponieważ brak ruchu przyczynia się do zastoju krwi w kończynach. Kolejną sprawą są uwielbiane przez kobiety buty na wysokim obcasie, zakłócają one cyrkulację krwi w nogach, tak jak sztywna podeszwa – wtedy pracują mięśnie ud a nie łydek i dlatego jeśli możemy powinnyśmy zrezygnować z podwyższenia na rzecz płaskiej podeszwy. Starajmy się nie korzystać z gorących kąpieli wodnych, a w lecie słonecznych, z sauny i zabiegów kosmetycznych wykorzystujących wysoką temperaturę (np. depilacja nóg przy użyciu wosku) – ciepło powoduje rozszerzenie żył. Ostatnim zaleceniem jest rezygnacja z palenia papierosów oraz spożywania alkoholu.

Naturalne lekarstwa na żylaki

Pierwszym lekarstwem jest po prostu ruch. Polecane sporty to te które są rytmiczne, nie obciążają stawów i nie zmuszają do wykonywania gwałtownych ruchów. Idealny jest spacer, marsz szybkim krokiem, nordic walking. Bardzo dobrze działa jazda na rowerze, ale nie wyczynowa – ta generuje powstawanie żylaków. Bardzo dobrze sprawdza się także się pływanie – łączy trening mięśni z masażem wodą, co dodatkowo usprawnia przepływ krwi. Wskazany jest również taniec czy gra w golfa.  

Żylaki - ważna odpowiednia dieta

Zaleca się prowadzić zbilansowaną dietę, najlepiej bogato błonnikową, ponieważ jednym z czynników ryzyka niewydolności żylnej są zaparcia. Chociaż przyprawianie potraw pozwala na wydobycie ich aromatów i smaku należy ograniczyć spożywanie soli, która zatrzymuje wodę w organizmie i sprzyja powstawaniu obrzęków. Warto też zadbać o suplementację witamin C i E, pić dużo naturalnych soków z warzyw i owoców, wody mineralnej oraz zielonej herbaty. Nie tylko z tych względów walcz z nadwagą, ponieważ im więcej ważysz, tym trudniej utrzymać prawidłowe krążenie i ryzyko zastoju krwi w żyłach wzrasta.

Działaj we własnym zakresie – w pracy i w domu

Jeśli mamy pracę stojącą lub siedzącą, starajmy się co jakiś czas pobudzić pompę mięśniową do pracy przez kilkuminutowe poruszanie się, zmianę pozycji. Siedzisko nie może uciskać ud, a stopy nie mogą wisieć w powietrzu. Jeżeli przez wiele godzin praca wymaga siedzenia przy biurku należy postawić pod nim stołeczek i oprzeć na nim wyciągnięte nogi. Należy zwrócić uwagę na to, że ciężar ciała powinien spoczywać na pośladkach, a nie na udach.

Sen z nogami lekko uniesionymi do góry pobudza przepływ krwi w kierunku serca. Najlepiej pod nogi włożyć poduszki. Nie trzeba podnosić ich zbyt wysoko, wystarczy na wysokość kilku centymetrów. W ciągu dnia można wykonywać proste ćwiczenia, np. oprzeć nogi o ścianę na wysokości 30–40 cm albo unieść je pod kątem prostym, opierając o ścianę na czas dwóch minut.

Po obudzeniu i przed snem dobrze jest masować nogi dłonią od palców stóp do pachwin. Nie wszyscy wiedzą co to jest metoda Kneippa - otóż dzięki niej można poprawić sprężystość żył pod wpływem zimna, dlatego obmywanie ciała zimną wodą, polewanie kolan, stąpanie po rosie czy chodzenie w wodzie przynoszą wyraźną zmianę.

Nogi będą również wdzięczne za kąpiele – moczenie nóg w letnim naparze z ziół (20 g ziół na litr wody). Niektórzy stosują wodę z solą morską albo z octem. Wspomniana kąpiel nóg powinna trwać do około 20 minut, a woda ma sięgać do połowy łydek.

Kompresjoterapia na żylaki

Jak widać jest wiele metod „domowych” aby pomóc naszym nogom. Należy także pamiętać o kompresjoterapii, o której obecnie bardzo dużo się mówi. Rozwiązaniem na co dzień mogą być rajstopy marki Venoflex, których użycie pozwala na działanie prewencyjnie zanim powstaną żylaki, jak i z wyższym stopniem kompresji dla osób posiadających już problemy z obrzękami i problemami z zakrzepicą oraz zatorowością. Wielką zaletą rajstop Venoflex jest to, że z wyglądu niczym się nie różnią od zwykłych więc można bez skrępowania używać ich do wszelkich stylizacji i dobierać ich grubość lub wzory.