Pasy zawsze zapięte

Zarówno kierowca, jak i pasażerowie zawsze powinni zapinać pasy i przebywać w nich do wyłączenia silnika. Prawidłowo zapięte pasy poprawiają bezpieczeństwo i często ratują zdrowie i życie. Zapięte pasy o 45% zmniejszają ryzyko powstania śmiertelnych obrażeń przez osoby siedzące z przodu, a o 50% - przez osoby siedzące z tyłu!

Odpowiedni odstęp

Kiedy dojeżdżasz do kolejki aut oczekujących na zmianę świateł, nie siadaj innym na zderzaku. Najlepiej w takich przypadkach sprawdza się zasada „opon i asfaltu” – zatrzymaj się tak, żeby widzieć tylne opony i kawałek drogi za pojazdem, który jest przed Tobą. Pozwoli Ci to płynnie ruszyć i przyspieszyć, zostawisz też sobie margines bezpieczeństwa w razie niespodzianki (kiedy kierowca przed Tobą wrzuci wsteczny zamiast jedynki albo auto zacznie się staczać). Centymetry wolnej przestrzeni docenisz też, kiedy przyjdzie Ci ustępować miejsca pojazdowi uprzywilejowanemu. Jeśli słyszysz sygnał takiego auta, czym prędzej staraj się zrobić mu miejsce, nawet jeśli kierowcy za Tobą jeszcze tego nie zrobili.

Tutaj przyda się funkcja Traffic Jam Assist obecna w niektórych modelach Skody. Jej zadaniem jest samodzielne pełzanie w korku przy prędkościach poniżej 60 km/h.

Prędkość zgodna z przepisami

Najczęściej w terenie zabudowanym możemy poruszać się do 50 km/h, czasem do 30 km/h. Ma to swoje uzasadnienie. Najczęstszymi ofiarami wypadków w mieście są piesi i ograniczenia prędkości są obliczone na ochronę ich zdrowia i życia. Prawdopodobieństwo poważnych obrażeń pieszych przy zderzeniu z samochodem jadącym 50 km/h wynosi aż 90%. Przy mniejszych prędkościach możemy sprawniej wyhamować – a tym samym nie narażać zdrowia i życia przechodniów. Nie ma sensu rozpędzać się też do większej prędkości niż ta na znakach. Na większości krzyżówek „zielona fala” ustawiona jest na ok. 60 km/h. Szybsza jazda nic nie da, bo i tak będziemy hamować na czerwony.

O kierowców niezwracających uwagi na ograniczenia prędkości zadba natomiast Traffic Sign Recognition. System obecny w modelach Skody podczas jazdy odczytuje znaki drogowe i na bieżąco wyświetla je na ekranie komputera pokładowego.

Płynna jazda

Wyprzedzanie, zmiana pasa ruchu, hamowanie, przyspieszanie – to wszystko powinno być jak najbardziej płynne. Korzystajmy z lusterek, upewniając się, czy na pewno możemy wykonać daną czynność, po czym zróbmy to szybko i sprawnie.

Lusterka

Dobrze ustawione lusterka to gwarancja bezpieczeństwa na drodze. Dzięki nim jesteśmy w stanie dostrzec wszelkie sytuacje na ulicy i odpowiednio zareagować. Ale nie tylko lusterko wsteczne powinno być najważniejsze. Boczne lusterka są bardzo przydatne w przypadku wyprzedzania, zmiany pasa ruchu, a także kontrolowania poboczy oraz wyjeżdżających z uliczek czy parkingów samochodów.

System Blind Spot Detection, w modelach Skody monitoruje tak zwane martwe pole, sygnalizując obecność innego pojazdu na sąsiednim pasie ruchu.

Podwyższona ostrożność na przejściach

Gdy podjeżdżamy do przejść dla pieszych, warto zdjąć nogę z gazu. Lekko zwalniając dajemy sobie szansę na skuteczne zareagowanie, gdy pieszy wejdzie na pasy w ostatniej chwili. Albo gdy nie widzimy pieszego, bo zasłania nam go samochód jadący na bocznym pasie.

W bezpieczeństwie jazdy po mieście mogą też pomóc inne nowoczesne rozwiązania które posiadają modele Skody

Front Assist

Front Assist to system bezpieczeństwa, który w obliczu nieuniknionej kolizji aktywuje hamulce, by zminimalizować konsekwencje. System ostrzega o możliwej kolizji dużym, czerwonym znakiem między zegarami, a także wyraźnym piskiem. Jeśli kierowca nie zareagował odpowiednio, uruchamiane są hamulce, co ma na celu uniknięcie kolizji. Co ważne, system został właściwie skalibrowany. System wykrywa również pieszych na ulicy, którzy próbują przeciąć drogę samochodu.

Lane Assist

Lane Assist to zaawansowany system bezpieczeństwa, ostrzegający kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, a także mogący samodzielnie korygować tor jazdy przez krótki czas. Kiedy samochód zbliża się do krawędzi pasa ruchu, wyznaczonej namalowanymi pasami , a kierowca nie włącza kierunkowskazu, Lane Assist przekazuje impuls do układu kierowniczego. Ten wykonuje delikatny ruch kierownicą, dzięki któremu samochód powraca na właściwy pas ruchu.

Jeśli auto znów zaczyna zjeżdżać z pasa ruchu, kierowca nie podejmuje żadnych działań, albo/i równocześnie prędkość jazdy spada poniżej 65 km/h, system uruchamia wibracje kierownicy, a także stosuje ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. System działa na prostej drodze i w czasie jazdy po łukach i zakrętach.

Kiedy system Lane Assist jest aktywny, na desce rozdzielczej na ekranie wyświetlacza komputera pokładowego wyświetlana jest żółta kontrolka w kształcie drogi. Nie oznacza to, że system działa – to tryb czuwania. Jeśli oznakowanie dróg jest odpowiednie, a system może działać bez zastrzeżeń, kontrolka w kształcie drogi zmienia swój kolor na zielony.