Bób – właściwości

Czas rozprawić się z mitem wysokiej kaloryczności warzyw strączkowych. Choć bób nie jest wskazany dla diabetyków, to poleca się go wszystkim tym, którzy toczą walkę o wymarzoną sylwetkę. Szklanka gotowanego bobu zawiera bowiem ok. 180 kcal, śladowe ilości tłuszczu, a przy tym jest źródłem pożądanego na diecie błonnika. W ten sposób usprawnia pracę jelit, oczyszcza organizm z toksyn oraz zapewnia uczucie sytości. Poza wysoką zawartością białka, bób to naturalna skarbnica witamin i mikroelementów. W jego składzie znajdziemy między innymi żelazo, magnez oraz witaminy z grupy B ( w tym kwas foliowy zalecany kobietom w ciąży). Ponadto, spożywanie bobu pozytywnie wpływa na obniżenie stężenia cholesterolu, regulując tym samym ciśnienie krwi. To nie koniec jego dobroczynnych właściwości dla zdrowia! Dzięki zawartości izoflawonów i steroli roślinnych, bób chroni nasze piersi przed działaniem komórek rakowych.

Jak gotować bób?

Jako alternatywę alarmowego telefonu do mamy lub babci, przedstawiamy sposób idealny na ugotowanie bobu. Krok pierwszy to dokładne opłukanie ziaren, przełożenie ich do garnka oraz zalanie wodą, której powinno być dwa razy więcej niż bobu. Następnie dodaj łyżkę cukru i zaczekaj do zagotowania. Gdy dojdzie do wrzenia, dorzuć łyżeczkę soli i poczekaj jeszcze chwilę. Kluczowy jest tutaj czas gotowania, a zasada jest bardzo prosta. Im młodsze ziarna, tym krótszy proces. I tak, wczesny bób nie powinien gotować się dłużej niż 15 min, straszy natomiast, maksymalnie 30 min. Po wyjęciu z wody, wystarczy już tylko dokładnie odcedzić nasz bób i… gotowe. Uwaga! Jeśli nie lubisz zapachu gotowanego bobu, dorzuć do garnka gałązkę kopru – świetnie zneutralizuje nieprzyjemną woń.

Sprawdź: 4 przepisy na szybkie dania z bobem >>>

Bób – ciekawostki

  • Najsmaczniejszy, a zarazem najzdrowszy jest młody bób o intensywnym, zielonym kolorze bez przebarwień
  • Najlepiej kupować bób w strąkach, nie ten szczelnie zamknięty w syntetycznych opakowaniach
  • Spożywany w zbyt dużych ilościach powoduje wzdęcia
  • Podczas gotowania bób traci aż 40% swoich wartości odżywczych, dlatego świeży, młody bób warto jeść na surowo
  • Najwięcej witamin zawiera skórka bobu. W przypadku młodych ziaren jest miękka i smaczna, dlatego śmiało można ją jeść
  • Bób powinno się przechowywać w lodówce nie dłużej niż tydzień od zakupu
  • Bób sam w sobie smakuje doskonale, ale spróbuj dodać go do sałatek i kanapek lub zaskocz znajomych pierogami z farszem z bobu!

Bób – dobry dla każdego?

Czy bób może szkodzić? Tak, ale tylko w bardzo konkretnych przypadkach. Po pierwsze, bobu powinny unikać osoby mające problemy z nerkami, przede wszystkim te chorujące na dnę moczanową. Ponadto, nie jest on wskazany dla wszystkich, którzy cierpią na dolegliwości układu pokarmowego, takie jak refluks, czy skłonności do zgagi. Także osoby genetycznie obciążone niedoborem enzymu G6PD powinny ostrożnie podchodzić do spożywania bobu w dużych ilościach. Grozi to bowiem wywołaniem groźnych reakcji alergicznych.

--

Zobacz też: 3 pomysły na szybkie przetwory z bobu >>>