Borówka amerykańska – wartości odżywcze

Borówka amerykańska (Vaccinium Corymbosum) zwana jest inaczej borówką wysoką. Naturalnie rośnie na terenach wilgotnych - świetnie czuje się w okolicy jezior, a nawet na terenach bagiennych. Oryginalnie pochodzi z Ameryki Północnej, jednak obecnie, już na całym świecie traktuje się ją jako roślinę uprawną. Nic dziwnego! Chociaż w Polsce borówka nadal przegrywa na popularności z czarną, leśną jagodą, to przez naukowców zgodnie okrzyknięta została mianem jednego z najzdrowszych owoców świata.  Co ciekawe, paradoksalnie to właśnie w naszym kraju znajduje się największa w Europie plantacja tych błękitnych bomb witaminowych.

Owoce borówki amerykańskiej są bogatym źródłem licznych witamin, mikro- i makroelementów oraz cennych antyoksydantów (głównie antocyjanów) o zbawiennym wpływie na nasze zdrowie. Zawierają witaminy z grupy A, B, C, E, K oraz PP, a także wapń, fosfor, potas, selen, cynk, miedź oraz składnik mineralny – mangan. Dodatkowo, borówki są stosunkowo niskokaloryczne – zawierają ok. 57 kcal na 100 g, co oznacza, że możemy zajadać się nimi bez wyrzutów sumienia.

Borówka amerykańska – właściwości dla zdrowia i urody

Borówka amerykańska zapobiega nowotworom

Owoce borówki są źródłem licznych przeciwutleniaczy, które nie tylko zapobiegają chorobom cywilizacyjnym, ale przede wszystkim chronią nasz organizm przed rakiem. Silne działanie antynowotworowe wzmacnia wysoka zawartość antyoksydantów i antocyjanów, a także kwasu egalowego, który skutecznie hamuje rozwój komórek rakowych w wątrobie, płucach, krtani oraz przełyku. To  nie koniec. Borówka amerykańska jest także bogata w fitoestrogeny, czyli hormony roślinne hamujące rozwój niektórych nowotworów hormonozależnych, w tym raka piersi i tarczycy.

Sprawdź też: Koktajle o działaniu antynowotworowym >>>

Borówka amerykańska poprawia wzrok

Spożywanie borówki amerykańskiej zalecane jest wszystkim wykonującym prace biurowe, kierowcom oraz pilotom. Dlaczego? Wysoka zawartość antocyjanów korzystnie wpływa na regenerację zmęczonego wzroku oraz poprawę widzenie o zmierzchu. Ekstrakt z borówki amerykańskiej stosuje się także jako produkt wspomagający leczenie zaćmy, zwyrodnień plamki żółtej, a także chorób siatkówki oka. Znane są nawet przekazy mówiące o tym, że w czasie II wojny światowej brytyjscy piloci z Royal Air Force systematycznie jedli borówki w celu poprawy widzenia w nocy podczas lotu.

Borówka amerykańska korzystnie wpływa na układ pokarmowy i poprawia trawienie

Owoce borówki są źródłem działających przeciwbakteryjnie garbników. Blokują one szkodliwe produkty przemiany materii, niszczą trujące szczepy E. Coli oraz uszczelniają błony śluzowe żołądka, skutecznie detoksykując w ten sposób organizm. Wysoka zawartość pektyn i błonnika poprawia przemianę materii oraz wspomaga procesy trawienne. Odwar i sok z borówek wiąże toksyny bakteryjne i sole metali ciężkich. Dzięki temu, okażą się one zbawienne dla wszystkich posiadających problemy z uporczywymi wzdęciami, zaparciami oraz niestrawnością.  

Borówka amerykańska to naturalny produkt o działaniu anti-aging

Naukowcy z dwóch renomowanych brytyjskich uniwersytetów przeprowadzili trwający 12 tygodni eksperyment, który potwierdził , że zawarte w borówkach flawonoidy odwracają przychodzące wraz z wiekiem problemy z pamięcią, koncentracją oraz sprawnością umysłu. Co więcej, dieta bogata w borówki amerykańskie poprawia elastyczność naczyń krwionośnych oraz pozytywnie wpływa na produkcję kolagenu. W ten sposób borówki opóźniają procesy starzenia i utrzymują naszą cerę gładką, promienną i jędrną przez długie lata.

Borówka amerykańska skutecznie wspiera walkę z chorobami serca, nadciśnieniem oraz zakrzepicą  

Antyutleniacze, fitoestrogeny oraz błonnik zawarte w borówkach obniżają poziom złego cholesterolu i podnoszą poziom tego dobrego. W ten sposób skutecznie walczą z problemami zbyt wysokiego ciśnienia krwi. Brytyjscy i fińscy naukowcy dowiedli, że spożywanie porcji borówek amerykańskich, przynajmniej raz w tygodniu, obniża ryzyko zachorowania na nadciśnienia aż o 10%.  To nie koniec ich cudownych właściwości! Udowodniono, że borówki uszczelniają naczynia krwionośne, uelastyczniają je i poprawiają przepuszczalność naczyń włosowatych, zapobiegając występowaniu chorób serca oraz spowalniając procesy miażdżycowe.

Borówki amerykańskie w ogrodzie - uprawa i pielęgnacja 

Borówka amerykańska jest nie tylko pyszna i zdrowa, ale także stosunkowo łatwa w uprawie. Wystarczy chęć i kilka trafnych wskazówek ogrodniczych, aby bez większych problemów wyhodować swój własny krzak borówki wysokiej w ogrodzie. Najlepsza pora ich sadzenie przypada dwa razy w roku - wiosną (marzec) lub jesienią (wrzesień, październik). W tym okresie w hurtowniach i sklepach ogrodniczych znajdziecie najwięcej sadzonek borówki w najlepszej jakości. Jeśli jednak zdecydujecie na jesienną porę sadzenia, pamiętajcie, aby krzew zabezpieczyć odpowiednio na zimę - tak, żeby nie przemarzła bryła korzeniowa. 

W przypadku uprawy ogrodowej, najlepiej sprawdzą się sadzonki 2-3 letnie o wysokości 30-40 cm. Kupione i posadzone w takiej formie, powinny zacząć owocować już po roku. W hodowli i pielęgnacji borówek amerykańskich kluczowe są trzy czynniki: nasłonecznienie, warunki glebowe oraz odpowiednie nawodnienie krzaków. Po pierwsze, są to rośliny, które  do prawidłowego wzrostu potrzebują dużo słońca. Z tego względu, powinno się je posadzić po południowej stronie budynku, w miejscu osłoniętym od silnych wiatrów. Po drugie, borówki amerykańskie, jak wszystkie rośliny należące do rodziny wrzosowatych, rozwijają się jedynie na kwaśnym podłożu. Przy pH gleby przekraczającym 6 - krzewy umierają. Ostatnią rzeczą, o której koniecznie musicie pamiętać przy uprawie borówek to odpowiednie nawodnienie. Przez ich płytki system korzeniowy, należy dbać o to, aby podłoże krzewów było stale wilgotne. 

Borówka amerykańska – zastosowanie w kuchni

Borówki amerykańskie podobnie jak truskawki, czy maliny i inne owoce sezonowe doskonale nadają się do rozmaitych deserów, śniadań, koktajli, czy sałatek. Sposobów ich kuchennego wykorzystania jest mnóstwo, jednak warto pamiętać, że najzdrowsze i najsmaczniejsze są borówki spożywane na surowo. Podczas suszenia tracą ok. 20%, a pod pływem wysokiej temperatury prawie wszystkie cenne dla zdrowia i urody wartości odżywcze! Dla kontrastu, świetnie wytrzymują jednak temperatury ujemne, dlatego dobrym pomysłem okaże się zamrożenie – uwaga – koniecznie nieumytych owoców. Świeże borówki natomiast, tuż przed spożyciem, koniecznie powinniśmy opłukać pod letnią wodą, po czym delikatnie osuszyć ręcznikiem papierowym.

Kiedy dokonujesz zakupu borówek, zwróć uwagę na ich barwę oraz rozmiar. Świeże, najlepsze owoce powinny mieć intensywny niebieski kolor, pokrycie białawym, kredowym nalotem oraz średnice nie mniejszą niż 1 cm. Jeśli zauważysz, że leżą zbite w jedną masę, istnieje duże prawdopodobieństwo, że były już wcześniej mrożone i ponownie rozmrażane – takich borówek lepiej unikać. Kiedy już przyniesiecie je do domu i nie zdecydujecie się na natychmiastową konsumpcję, pamiętajcie, że borówki mogą być przechowywane w lodówce maksymalnie tydzień.

 

--
Zobacz też: Zdrowotne właściwości bobu  

Przepis na domowe lody śmietankowo - jagodowe