Czy banalny spacer może zapobiegać chorobom cywilizacyjnym?
Oczywiście – odpowiada lek. med. Anna Plucik-Mrożek, dyrektor polskiego oddziału Exercise Is Medicine (z ang. Ruch jest lekiem). To organizacja propagująca fitness medyczny – najnowszy światowy trend zdrowotny. Zgodnie z nim aktywność służy nie tyle zachowaniu zgrabnej sylwetki, ile profilaktyce oraz leczeniu różnych schorzeń. I nie chodzi tu o jakiś skomplikowany trening. – Nie trzeba mieć ani predyspozycji fizycznych, ani umiejętności technicznych, ani żelaznej kondycji, żeby być aktywnym. Wystarczy chodzić – mówi nasza ekspertka i zachęca do spacerów.

Od czego najlepiej zacząć?
Przez pierwsze 7 dni proponuję po 15 minut spaceru. Z każdym tygodniem wydłużaj czas chodzenia o 5 minut, aż dojdziesz do pół godziny. W sumie trzeba robić co najmniej 7,5 tys. kroków, żeby uzyskać korzystny efekt dla zdrowia. Jak to policzyć? Zrobią to za ciebie bezpłatne aplikacje, które znajdziesz w smartfonie.

Jak chodzić dobrze, czyli na co zwracać uwagę w trakcie spaceru?
Staraj się zachować prawidłową postawę. Trzymaj plecy proste i brzuch wciągnięty. Ważna jest też technika chodu: najpierw opierasz stopę na pięcie, potem przenosisz ciężar na palce. Dzięki temu minimalizujesz ryzyko kontuzji kolan i bólu pleców. Pamiętaj też o wygodnym obuwiu.

W jakim tempie spacerować?
Najlepsze jest tempo 100 kroków na minutę. To dość szybko. Jeżeli do tej pory nie uprawiałaś sportu, możesz rozpocząć trochę wolniej.

Kiedy będzie widać pierwsze efekty i jakie one będą?
Poprawę nastroju i obniżenie ciśnienia krwi odczujesz już po pierwszym treningu. Po 2 miesiącach zauważysz, że masz lepszą kondycję. A w dalszej perspektywie wydłużysz sobie życie (nawet o 4 lata), zmniejszysz ryzyko cukrzycy, depresji, zawału i udaru, poprawisz pamięć. Nie sposób wymienić tutaj wszystkich medycznych korzyści z chodzenia. Jest ich około setki!

Czy spacer z psem daje tyle samo korzyści, co chodzenie po galerii handlowej?
Spacer to spacer, najważniejsze jest tempo. Jeżeli pada deszcz, równie dobrze możesz chodzić po galerii handlowej. Ma to nawet swoją nazwę: mall walking, i jest popularne w USA. Pamiętaj tylko, by zatrzymywać się nie częściej niż co 10 minut.

Chodzić samemu czy w towarzystwie?
To sprawa indywidualna. Jeśli lubisz spacery w grupie, weź udział w zbliżającej się imprezie „Spacer po Zdrowie – zaproś swojego lekarza”. Odbędzie się 29 września w 10 miastach Polski. Więcej informacji znajdziesz na www.perlasport.pl.

Gdy masz żylaki
Chodzenie będzie najlepszym lekarstwem. Maszerowanie uruchamia tzw. pompę mięśniową, czyli mięśnie łydki, które pracując, wypychają w kierunku serca zalegającą w nogach krew. Liczy się każdy krok. Dlatego wykorzystuj każdą okazję, żeby się przejść, zwłaszcza w pracy, jeśli siedzisz przy biurku.

Gdy łatwo robią ci się siniaki
Na spacer zawsze zabieraj butelkę z zimną wodą. Posłuży ci jako leczniczy okład, jeśli przypadkiem nabijesz sobie siniaka. Zimno sprawia, że naczynia krwionośne szybciej się obkurczają, a krwiak prędzej się goi. Ponadto po przyjściu do domu możesz posmarować nogę żelem np. z heparyną, która przyspiesza wchłanianie siniaków.

POLICZĄ TWOJE KROKI
Warto kupić choćby najprostszy krokomierz. Dzięki niemu możesz na bieżąco sprawdzać liczbę zrobionych kroków i śledzić swoje postępy.