Czereśnie właściwości

Czereśnie to prawdziwe bogactwo cennych dla organizmu witamin i minerałów. Zawierają witaminę C, która wpływa łagodząco na wszelkie stany zapalne w organizmie, witaminę A, która dba o kondycję naszej skóry i pomaga w oczyszczaniu organizmu oraz witaminy z grupy B, które są zbawienne dla stawów i pomagają w leczeniu artretyzmu. Czereśnie to także bogate źródło jodu, wspomagającego pracę tarczycy i potasu, który pomaga usunąć nadmiar soli z organizmu, a sok z tych owoców posiada właściwości odtruwające wątrobę i oczyszczające nerki. Czereśnie są też cennym źródłem polifenoli, błonnika, steroli i bioflawonoidów, które skutecznie zwalczają wolne rodniki i działają antynowotworowo. Nie bez znaczenia jest też kolor owoców. Im ciemniejsze, tym większa ich wartość odżywcza. Ze względu na dużą zawartość błonnika i dość wysoką kaloryczność, często są polecane jako zdrowy zamiennik słodyczy. Co jeszcze potrafią?

Czereśnie mają działanie antynowotworowe

Czereśnie to jedno z najbogatszych źródeł antyoksydantów, które chronią nasze komórki przed uszkodzeniem struktury DNA. Substancje zawarte w czereśniach takie jak: queritrin, kwas elagowy czy bardzo silna antynowotworowa substancja  perillyl alkohol POH chroni organizm przed nowotworami. POH jest substancją organiczną, która efektywnie zatrzymuje wzrost komórek nowotworowych. Stosuje się ją jako jeden ze składników leczenia tej choroby.

Czereśnie odmładzają i regenerują skórę

Są bogate we flawonoidy, antyoksydanty i substancje odżywcze, które spowalniają procesy starzenia i regenerują organizm od wewnątrz. Spożywając czereśnie regularnie w odpowiednich ilościach, możemy zauważyć poprawę stanu skóry, która staje się wyraźnie gładsza i bardziej sprężysta. 

Pozytywnie wpływają na sen i układ nerwowy

Melatonina jest hormonem wytwarzanym przez nasz mózg. Spożywając czereśnie, spożywamy melatoninę, która następnie łatwo przedostaje się do krwi i łączy z receptorami mózgu. Jeżeli mamy problemy ze snem, regularne spożywanie czereśni na pewno dostarczy nam odpowiedniej ilości melatoniny, efektywnie złagodzi objawy bezsenności i wyciszy nasz układ nerwowy.

Czereśnie na artretyzm

Czereśnie zawierają związek o nazwie cyjanidyna, która u pacjentów z artretyzmem (dną moczanową) może blokować odczuwanie bólu wywołanego przez kryształki kwasu moczowego. Poza tym w czereśniach można znaleźć witaminy z grupy B, które również wspomagają leczenie artretyzmu. Z tego powodu czereśnie poleca się osobom cierpiącym na opuchnięcia i zniekształcenia stawów. Owoce te do jadłospisu powinny włączyć  także osoby zdrowe, bo dzięki temu mają szansę na uniknięcie artretyzmu.

Czereśnie wspomagają pracę serca

Owoce te zawierają dużo potasu, który usuwa z organizmu nadmiar soli i dlatego dobroczynnie wpływa na serce, a także pomaga także regulować ciśnienie tętnicze krwi. Czereśnie są także źródłem kwercetyny, która zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych, reguluje stężenie cholesterolu w surowicy krwi oraz przeciwdziała niekorzystnemu zjawisku utleniania cholesterolu.

Czereśnie wspierają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy

Porcja czereśni dostarcza dużej dawki jodu (330 mg w 100 g), którego te smaczne owoce mają więcej niż dorsz i wiele innych ryb morskich! Jod wzmaga produkcję hormonów tarczycy, m.in. regulujących przemianę materii.

Czereśnie regulują pracę układu pokarmowego

Czereśnie o bardziej kwaskowatym smaku, z uwagi na zawartość kwasów organicznych, regulują pracę przewodu pokarmowego i pobudzają pracę trzustki. Natomiast te słodsze działają łagodząco na przewód pokarmowy i wykazują działanie lekko moczopędne.

Czereśnie w ciąży i w okresie karmienia

Czereśnie należą do grona ciężkostrawnych produktów, dlatego w diecie przyszłej mamy powinny występować w dość ograniczonych ilościach. Jednocześnie nie zaleca się spożywania ich na czczo, a także przed snem. Podobnie jak w przypadku ciąży, również w czasie karmienia na czereśnie trzeba uważać. Znów bowiem daje znać o sobie ich ciężkostrawność. W związku z tym warto wstrzymać się ze spożywaniem owoców w pierwszych tygodniach życia dziecka. Również te mamy, których dzieci są nieco starsze i cierpią na kolki niemowlęce czy bóle brzucha innego pochodzenia, powinny wykreślić owoce ze swojego jadłospisu.

Czy czereśnie mogą nam zaszkodzić?

Same w sobie nie są szkodliwe, ale czereśnie należą do ciężkostrawnych owoców, więc ich zbyt duża ilość może być szkodliwa. Ponieważ z reguły tymi pysznymi owocami możemy się cieszyć bardzo krótko, wiele osób "rzuca się" na czereśnie zjadając naraz ich duże ilości. To zaś kończy się niestrawnością i bólem brzucha. Nie zapominajmy również, że czereśnie mają dużo cukru, stąd są wysoko niewskazane dla cukrzyków oraz osób przebywających na dietach redukcyjnych. Jeśli jednak będziemy spożywać je z umiarem, mogą działać dla nas wiele dobrego.