Zmiany hormonalne a tycie w okresie menopauzy

W okresie menopauzy znacząco spada poziom hormonu żeńskiego, estradiolu, który ma bezpośredni wpływ na sposób odkładania się tłuszczu w organizmie kobiety. Przed menopauzą tłuszcz gromadzi się przede wszystkim w dolnych częściach ciała. Wraz z wiekiem zaczyna “przesuwać” się coraz wyżej. Z kolei po jej zakończeniu kobiety nabierają skłonności podobnych do mężczyzn i tyją głównie w obszarze brzucha. Ten rodzaj tłuszczu nazywamy trzewnym i jest on najbardziej niebezpieczny, bo może powodować wzrost poziomu złego cholesterolu i ciśnienia krwi, a nawet cukrzycę.

W związku ze zmianą procesu odkładania się tłuszczu – często dzieje się tak, że chociaż w lustrze wydaje nam się, że utyłyśmy, a tak naprawdę doszło jedynie do zmiany położenia najbardziej otłuszczonych obszarów. 

Objadanie się podczas menopauzy

Nie zawsze menopauza jest powiązana z tyciem w bezpośredni sposób. Męczą nas uderzenia gorąca, nocne poty, bezsenność czy obniżenie libido. Wszystkie te objawy utrudniają mierzenie się z wyzwaniami dnia codziennego, na przykład wychowywaniem zbuntowanych nastolatków czy przechodzenie kryzysów małżeńskich, które często rozpoczynają się niedługo wyprowadzce dzieci. To wszystko składa się na wzrost poziomu stresu, prowadzący do objadania się chipsami czy słodyczami, a w rezultacie tycie. 

Wpływ wieku na tycie

Zdaniem lekarzy dużo przypadków wzrostu wagi w czasie menopauzy wynika także z procesów starzenia się organizmu. W jego wyniku następuje na przykład spadek masy mięśniowej, co powoduje osłabienie metabolizmu. Mięśnie są bowiem częścią ciała, w której spalana jest duża część spożywanych kalorii. Gdy jest ich mniej, łatwiej jest nam przybrać na wadze. 

Jak nie przytyć w okresie menopauzy?

Najlepszym sposobem na walkę z dodatkowymi kilogramami jest przejście na bardziej zdrowy tryb życia. Istotne jest nie tylko trzymanie się diety opartej na owocach i warzywach, ale także regularna aktywność fizyczna. Oprócz ćwiczeń kardio, czyli spalających tłuszcz, lekarze polecają ćwiczenia siłowe z użyciem ciężarów. Ten rodzaj wysiłku tylko z pozoru wydaje się nieodpowiedni dla dojrzałych kobiet. Tak naprawdę jest wręcz odwrotnie! Zapobiega utracie masy mięśniowej oraz poprawia stan kości. Najlepiej jeśli ruch pojawi się w naszym tygodniu przynajmniej 5 razy. 
 
Pamiętajmy, że przyczyną tycia może być także niewystarczająca ilość snu, która nie tylko osłabia metabolizm, ale także odbiera nam siłę i chęć do ćwiczeń.