Dlaczego probiotyki są takie ważne?

Probiotyki to tzw. dobre bakterie. Najbardziej znane są acidophilus i bifidus, które zapewniają organizmowi równowagę kwasowo-zasadową, pobudzają produkcję komórek odpornościowych i działają przeciwzapalnie. Ich znakomitym, a przy tym niedrogim źródłem są kiszonki oraz jogurty. Te pierwsze przygotujemy sami w domu, drugie dobrej jakości kupimy w sklepie. Wybierając jogurty, należy jedynie pamiętać, by miały jak najmniejszą liczbę składników i zawierały jeden z dwóch wymienionych już szczepów bakterii. Produkty bogate w probiotyki powinniśmy jeść właściwie codziennie, ale szczególnie potrzebujemy ich, gdy żyjemy w stresie, stosujemy tabletki antykoncepcyjne oraz sięgamy po używki, takie jak papierosy czy alkohol. Wskazaniem do probiotycznej kuracji są także terapia antybiotykowa oraz jedzenie dużej ilości żywności przetworzonej.

Domowe kiszonki lepsze niż gotowe

W naszych jelitach żyje około 500 różnych bakterii, dobrych i złych. Jak pisze Ewa Trojanowska w swojej książce „Po detoksie,
czyli siła zdrowych nawyków”, od tego, ile dobrych mikroorganizmów w nas urzęduje, zależy nasze zdrowie. Autorka proponuje przepisy na domowe kiszonki pełne probiotyków. Te ze sklepu (zwłaszcza jeżeli nie pochodzą ze sprawdzonego źródła) są zwykle wybielane, konserwowane skrobianem sodu, traktowane chemicznymi przyspieszaczami i kiszone w plastikowych
pojemnikach, które wchodzą w reakcję z żywnością. 

Bogactwo witamin i minerałów 

Kiszone warzywa to nie tylko źródło dobroczynnych bakterii, ale też innych cennych substancji odżywczych. Co więcej, dzięki
kiszeniu są one lepiej przyswajane przez organizm. Kiszona kapusta dostarcza witaminy C oraz witamin z grupy B. Sok leczy
wrzody żołądka i choroby stawów, zapobiega obrzękom. Ważne, by surową kapustę kupować z dobrego źródła, bo łatwo wchłania ona metale ciężkie. Równie cenne są kiszone ogórki, w których podczas procesu fermentacji, zwiększa się zawartość witamin z grupy B. Wpływają one pozytywnie na działanie układu nerwowego oraz poprawiają koncentrację. Z kolei kiszone buraki dzięki zawartości pektyn obniżają poziom złego cholesterolu i hamują procesy gnilne w jelitach. Zawarty w nich kwas foliowy i witaminy B uczestniczą w tworzeniu czerwonych krwinek. Coraz więcej mówi się również o zaletach domowego octu jabłkowego, który przyspiesza trawienie i pobudza wydzielanie soków żołądkowych. Dlatego znakomicie się sprawdza, gdy dbamy o linię.

Zobacz przepisy na domowe kiszonki ->>

Więcej informacji i przepisów znajdziesz w książce Ewy Trojanowskiej „Po detoksie, czyli siła zdrowych nawyków”, wydanej nakładem Burda Książki.

po-detoksie

--

Zobacz też: Pasteryzacja słoików w piekarniku lub zmywarce >>>

3 przepisy na przetwory z bobu >>>