Nazwa Fleksitarianizm pochodzi od angielskiego flexible i vegetarian i oznacza elastyczny wegetarianizm - czyli bazuje na warzywach i owocach, jednak od czasu do czasu dopuszcza mięso i ryby.

To świetna alternatywa dla osób, które chcą odżywiać się zdrowo i zadbać poprzez odżywianie o ochronę przed chorobami, jednak nie potrafią całkowicie zrezygnować z mięsa.

Dieta bazuje na zwyczajnych produktach spożywczych, nie wymaga egzotycznych składników i dużych wydatków.

Można jeść poza domem, można spożywać alkohol w umiarkowanych ilościach - jeden drink dziennie dla kobiet, dwa dla mężczyzn, a główne posiłki zawierające mięso powinno się jeść 1-2 razy w tygodniu.

Głównym białkiem w diecie fleksitariańskiej jest białko roślinne pochodzące przede wszystkim z roślin strączkowych, do których możemy zaliczyć soję, soczewicę, ciecierzycę, bób czy groch. Zaleca się również korzystanie z produktów opartych na strączkach, takich jak tofu czy tempeh, a sięgać można także po napoje roślinne. Dieta fleksitariańska dopuszcza spożywanie nabiału, jajek i ryb. Mięso i jego przetwory można spożywać okazjonalnie, najczęściej dopuszczalne jest to poza domem, podczas różnych uroczystości, kiedy realizacja w pełni wegetariańskiej diety jest często niemożliwe lub utrudnione.

Podstawowe produkty, na których opiera się dieta fleksitariańska, to:

  •     tofu, fasola, soczewica, groch, nasiona i orzechy, jajka,
  •     warzywa i owoce,
  •     produkty z pełnego ziarna,
  •     nabiał,
  •     przyprawy i naturalne słodziki

Fleksitarianizm  - zalety stosowania diety

Poprawa ogólnego stanu zdrowia
Spożywamy zbyt dużo białka zwierzęcego, a niewiele białka roślinnego. Odwrócenie proporcji korzystnie wpłynie na zdrowie. Stosowanie diety opartej na warzywach powoduje obniżenie masy ciała, ciśnienia krwi, poziomu glukozy i cholesterolu. Fleksitarianizm szczególnie zalecany jest przy leczeniu  nadciśnienia, cukrzycy, chorób układu krążenia i otyłości.

Zdrowe korzyści z produktów pochodzenia zwierzęcego
Całkowite zrezygnowanie z mięsa może powodować niedobory niektórych składników w organizmie. Ograniczenie ich do 2-3 razy w tygodniu  zapewnia pokrycie zapotrzebowania na białko oraz inne ważne składniki odżywcze, jak kwasy tłuszczowe omega-3 z tłustych ryb morskich i witamina B12, która praktycznie nie występuje w produktach roślinnych

Spadek wagi
Według badań fleksitarianie ważą 15% mniej niż osoby na typowej diecie mięsnej, mają mniejsze ryzyko chorób serca, cukrzycy oraz raka i przeciętnie żyją o 3,6 roku dłużej.Osoby, które spożywają głównie warzywa, produkty pełnoziarniste i owoce, zwykle dostarczają sobie dziennie mniej kalorii niż osoby na tradycyjnej diecie. Wiąże się to z uczuciem sytości po spożyciu posiłku złożonego z dużej ilości warzyw, który przy tym zawiera niewiele kalorii. Deficyt kaloryczny i nawet niewielka aktywność fizyczna powodują, że fleksitarianie łatwiej tracą na wadze.

Spożywanie produktów lepszej jakości, co wpływa na stan środowiska
Wybierając żywność wysokiej jakości, najlepiej od lokalnych producentów świadomie przyczyniamy się do poprawy warunków życia zwierząt rzeźnych i drobiu. Dotyczy to zarówno mięsa, jak i warzyw i owoców.