Jak menopauza wpływa na TRAWIENIE

Po menopauzie waga często wzrasta. To dlatego, że w tym czasie obniża się tempo przemiany materii. By nie utyć, należy więc zmniejszać zjadane porcje, stosować racjonalną dietę i proste triki.

  • Słodycze jedz tylko od święta Nadmiar cukrów prostych sprawia, że tyjesz. Wpływa też niekorzystnie na gospodarkę hormonalną.
  • Pokochaj owoce Pomagają utrzymać szczupłą sylwetkę. A gdy do diety włączysz czereśnie, jabłka, groszek i siemię lniane, dostarczą korzystnych estrogenów roślinnych, tzw. fitoestrogenów.
  • Pij więcej wody Poprawia trawienie, ułatwia panowanie nad głodem.
  • Unikaj białego chleba Wybieraj razowe pieczywo z ziarnami, kasze i ciemne makarony. Sycą na dłużej i przyspieszają trawienie.

Jak menopauza wpływa na OCZY

Ponieważ jajniki wytwarzają mniej żeńskich hormonów płciowych (estrogenów i progesteronu), mocniej wysusza się gałka oczna. Dlatego w czasie przekwitania może pojawić się albo nasilić zespół suchego oka. Stąd częściej zdarzają się swędzenie i zaczerwienienie oczu, a także silne łzawienie. Rozwiązaniem jest stosowanie sztucznych łez, np. z nawilżającym hialuronianem sodu.

Jak menopauza wpływa na KOŚCI I ZĘBY

W okresie przekwitania kości stają się kruche i podatne na złamania. Gdy spada poziom estrogenów, gorzej wchłania się wapń. Z tego powodu słabną także zęby. Niski poziom estrogenów i leki przyjmowane w tym czasie mogą też zwiększać wrażliwość na ciepło i zimno. Spadek hormonów powoduje także mniejszą produkcję śliny, co w konsekwencji prowadzi do rozwoju próchnicy i chorób dziąseł. By temu zapobiec, warto jeść chudy nabiał i tofu, które dostarczają wapnia. Awokado i sałata zawierają witaminę K, dobrą dla kości. Nie należy też zapominać o witaminie D. Przyda się też witamina C, która dobrze wpływa na stan dziąseł. Znajdziemy ją w natce i papryce. Lepiej zaś unikać potraw, które zmniejszają ilość wapnia w organizmie, czyli kawy i słodkich napojów.

Jak menopauza wpływa na NARZĄDY RODNE

Teraz mogą częściej pojawiać się infekcje intymne. Zaczynają się problemy z niedostatecznym nawilżeniem pochwy, co wiąże się z maleją- cym poziomem estrogenów w organizmie. To dlatego kobiety skarżą się na swędzenie i pieczenie okolic intymnych, a także dyskomfort podczas współżycia. By temu zapobiec, warto stosować żele czy globulki, które nie tylko poprawiają nawilżenie, ale też mają właściwości łagodzące i gojące.

Jak menopauza wpływa na SERCE

Po menopauzie w organizmie kobiety stopniowo zmniejsza się wytwarzanie estrogenów. Aż do ustania ich produkcji. A tymczasem to właśnie odpowiednie stężenie estrogenów w organizmie chroni kobietę przed chorobami serca. Gdy hormonów jest coraz mniej, mogą pojawić się problemy z krążeniem, nadciśnienie czy podwyższone stężenie cholesterolu LDL. Wzrasta stężenie glukozy we krwi, z tego powodu po kilku latach może się rozwinąć cukrzyca typu 2. Dlatego trzeba regularnie mierzyć ciśnienie, kontrolować poziom glukozy i cholesterolu we krwi, a także zmienić dietę. Warto mniej solić, jeść więcej warzyw, a masło zamienić na oleje roślinne.

Jak menopauza wpływa na WŁOSY

Teraz nad żeńskimi hormonami górę biorą androgeny, w tym testosteron. Dlatego u przekwitającej kobiety pojawia się intensywniejsze owłosienie, np. wąsik nad górną wargą, oraz łysienie na głowie. Warto pomyśleć o skutecznej depilacji (np. wosk czy laser), a do włosów stosować regenerujące i wzmacniające preparaty.

Jak menopauza wpływa na UKŁAD NERWOWY

Zawirowaniom hormonalnym towarzyszą także zmiany związane z zachowaniem i samopoczuciem. Coraz częściej pojawiają się wybuchy złości, stany depresyjne, kłopoty ze snem, koncentracją i zaburzenia pamięci. Bardzo nieprzyjemne jest też uczucie gorąca oraz nadmierne pocenie się. Pomagają relaksujące ćwiczenia, najlepiej z kontrolą oddechu (np. joga) czy preparaty zmniejszające objawy menopauzy (w aptekach bez recepty)

 

Tekst Renata Ciemięga,
konsultacja prof. Violetta Skrzypulec-Plinta, ginekolog, endokrynolog