Niedobór magnezu – jakie są objawy i skutki?

Kiedy brakuje nam magnezu czujemy się ospałe, zmęczone i ciągle zdekoncentrowane, a nasze mięśnie nadmiernie się kurczą. Jeśli długo będziemy ignorować ten problem, mogą pojawić się dużo poważniejsze zaburzenia, głównie ze strony układu sercowo-naczyniowego czy nerwowo-mięśniowego, takie jak drżenie rąk, zawroty głowy, nudności, a nawet zaburzenia rytmu serca. 

Gdy nie jesteśmy w stanie dostarczyć go sobie wystarczająco dużo w posiłkach, konieczna jest suplementacja. Jaki produkt wybrać i jak go przyjmować, aby była naprawdę skuteczna? Oto najważniejsze zasady prawidłowego przyjmowania magnezu:

Jak suplementować magnez? 

1. Razem z witaminą B

W każdym preparacie z magnezem powinna znaleźć się witamina B. Jej zawartość podnosi wchłanianie magnezu o aż 40%. Dodatkowo dobrze jeśli oprócz witaminy B będziemy przyjmować witaminę D, która również wspomaga wchłanianie magnezu. 

2. Z uwagą na potas

Potas i magnez są w naszym organizmie mocno ze sobą związane. Jeśli cierpimy na niedobór jednego z tych pierwiastków, wchłanianie drugiego jest utrudnione. Dlatego przy okazji badań krwi warto zawsze sprawdzać poziom obydwu.

3.  W połączeniu z mleczanem i cytrynianem

Gdy wybierasz suplement z magnezem, koniecznie zapoznaj się z jego składem. Najważniejsze są cytrynian i mleczan. Substancje te podnoszą wchłanialność pierwiastka do nawet 90%. 

4. W odpowiedniej ilości jonów

Suplement z magnezem powinien zawierać odpowiednią ilość jego jonów. Najlepiej jeśli będzie zawierać od 50 do 100 mg na tabletkę. W przypadku tabletek, których producent zapewnia, że każda z nich zawiera dużo większą dawkę np. 300 mg, należy podejrzewać, że skład został uzupełniony tlenkiem magnezu, który prawie się nie przyswaja. 

5. Unikając rzeczy, które utrudniają jego wchłanianie

Magnezu nie zaleca się przyjmować z żelazem, wapniem i fosforanami. Wszystkie te substancje osłabiają jego wchłanianie. Pamiętaj, że fosforany są obecne w przetworzonej żywności, takiej jak: serki topione, paczkowane wędliny czy słodkie napoje. Dla własnego zdrowie lepiej ich unikaj. 

6. W odpowiednim momencie

Tak jak większość suplementów magnez najlepiej jest przyjmować 1-2 godziny po posiłku.

7. W odpowiedniej dawce

Najwyższą wchłanialność mają dawki do 100 mg jonów magnezu na tabletkę. Zaleca się przyjmowanie ich 3 razy dziennie.