Pokrzywa zwyczajna, wbrew swojej nazwie wcale nie jest taka zwyczajna! To źródło wielu cennych składników i substancji odżywczych, które mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Pokrzywa zawiera mnóstwo witaminy A, C i E, oraz takich składników, jak wapń, magnez, fosfor, potas czy krzem. Jest też niezwykle zasobna w żelazo, niezbędne do produkcji czerwonych krwinek i w leczeniu anemii. Oprócz tego wspiera odporność, działa moczopędnie i jest prawdziwą bombą antyoksydantów. Jest też prawdziwym sojusznikiem w walce z nadprogramowymi kilogramami. Co jeszcze potrafi pokrzywa?

Pomaga na problemy trawienne i zapobiega cukrzycy

Zawarta w pokrzywie sekretyna pobudza wydzielanie soków trawiennych w żołądku, poprawia perystaltykę jelit i wspiera pracę trzustki i wątroby. Ponadto związki zawarte w pokrzywie oczyszczają układ trawienny ze złogów żółciowych i szkodliwych produktów przemiany materii. Często stosuje się ją w chorobach wątroby i przewodu pokarmowego, jako lekarstwo na nieżyt żołądku i jelit, a także przy biegunkach. Picie naparów z pokrzywy lub jedzenie jej młodych listków to także skuteczny sposób zapobiegania cukrzycy. Podobnie jak insulina, pokrzywa obniża poziom cukru we krwi. 

Pokrzywa przyspiesza odchudzanie

Pokrzywa nie tylko wspiera układ trawienny, ale również usprawnia i podkręca metabolizm, dzięki czemu energia w postaci pokarmu jest szybciej zużywana. To z kolei przekłada się na skuteczniejsze odchudzanie. Bardzo często przyczyną problemów z wagą jest też nadmiar szkodliwych substancji w organizmie. Dzięki swoim właściwościom oczyszczającym, pokrzywa skutecznie pomaga pozbyć się z organizmu toksyn. Nie bez znaczenia jest też jej wpływ na poziom glukozy. Pokrzywa reguluje go i zapobiega znacznym wahaniom cukru, dzięki czemu chroni przez nagłymi napadami głodu i sięganiem po niezdrowe przekąski. 

Wzmacnia włosy i paznokcie

Napar z pokrzywy to sprawdzony sposób naszych babć na piękne włosy. Podobnie jak skrzyp, pokrzywa jest bogatym źródłem krzemionki, która wzmacnia i odżywia cebulki oraz działa wzmacniająco na paznokcie. Pomaga widocznie ograniczyć wypadanie włosów i przyspieszyć ich porost, a oprócz tego działa leczniczo przy łupieżu, łojotoku i innych chorobach skóry głowy. Jak ją stosować? Najłatwiej przyrządzić z niej płukankę, zalewając suszone liście pokrzywy wrzątkiem. Ostudzonym wywarem płuczemy umyte włosy. Najlepiej wykorzystać do tego suszone liście pokrzywy, bo świeże mogą zabarwić włosy.

Pokrzywa zapobiega anemii

Pokrzywa zwyczajna jest niezwykle cennym źródłem żelaza. Dzięki temu skutecznie wspiera produkcję czerwonych krwinek w organizmie, a swoim działaniem dorównuje nawet preparatom krwiotwórczym! Dzięki temu może być skutecznym wsparciem w leczeniu i zapobieganiu anemii, a także nieocenioną pomocą przy wszelkim osłabieniu organizmu. 

Ma działanie moczopędne

Pokrzywa skutecznie przeciwdziała zatrzymywaniu płynów w organizmie. Wspiera pracę nerek i ma właściwości moczopędne, niezbędne w leczeniu kamicy nerkowej oraz innych stanów zapalnych lub chorób układu moczowego. Dzięki temu działaniu, skutecznie wspomaga usuwanie z organizmu szkodliwych substancji, np. złogów kwasu moczowego.

Co jeszcze potrafi pokrzywa?

  • Wzmacnia odporność i chroni przed różnymi infekcjami
  • Ma właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe
  • Wspiera regenerację wątroby
  • Łagodzi alergie
  • Obniża poziom cholesterolu i ciśnienie krwi
  • Działa antyoksydacyjnie i opóźnia procesy starzenia
  • Może być pomocna w niektórych chorobach reumatycznych i chorobach skóry, zwłaszcza w wieku młodzieńczym

Z czym jeść pokrzywę?

Najpopularniejsze zastosowanie mają herbatki i napary przygotowywane z suszonych liści pokrzywy. Ale to nie jedyny sposób, by wykorzystać pokrzywę w kuchni! Jak się okazuje, jej młode listki (zebrane jeszcze przed kwitnieniem) są niezwykle smaczne i mogą być świetną bazą wielu potraw. Z pokrzywy można przyrządzić m.in.:

Zielone pesto - w którym liście bazylii zastępujemy świeżymi listkami pokrzywy. Reszta składników pozostaje niezmienna: dodajemy czosnek, dobrej jakości oliwę z oliwek oraz ulubione orzeszki. Zielone pesto można wykorzystać jako dodatek do mięs, makaronów, a także pastę do chleba lub grzanek.

Syrop z pokrzywy - młode liście pokrzywy (około 300 listków bez łodyg) zalewamy 3 litrami przegotowanej, letniej wody. Odstawiamy na 24 godziny pod przykryciem. Po upływie tego czasu zlewamy wodę do czystego garnka, dodajemy 50 g kwasku cytrynowego i 1,5 kg cukru. Całość gotujemy 5 minut, a nastepnie przelewamy do butelek. 

Sałatki - liście pokrzywy można jeść też na surowo po uprzednim sparzeniu. Mogą być więc idealną bazą wiosennych sałatek z dodatkiem nowalijek i sosem jogurtowym lub winegret.

Zupę z pokrzywy - którą serwujemy podobnie jak szczawiową, z dodatkiem ugotowanego na twardo jajka.