Pomidory to trucizna?

Do XIX wieku pomidory były uważane za trujące. Włosi obalili mit „zatrutego jabłka” i przechrzcili je na „złote jabłko”, czyli „pomi d’oro”. Francuzi nazywali pomidory „jabłkami miłości”, uznając je za afrodyzjak. Dziś są obecne na naszych stołach na co dzień. I całe szczęście, ponieważ zawarte w nich składniki są zbawienne dla naszego zdrowia.

Jak dobrze wykorzystać ten „pomidorowy czas”, aby było pysznie i zdrowo?

Czy wiesz, komu zawdzięczamy obecność pomidorów w polskim menu? Tą zasługę dzielą między sobą Krzysztof Kolumb i królowa Bona. Odkrywca Ameryki podczas swojej wyprawy na nieznany kontynent jako pierwszy Europejczyk miał okazję skosztować pomidorów, natomiast kilkaset lat później królowa Bona przywiozła je do Polski.

Pomidor - bomba witaminowa!

A, B, C, E i K – to tylko kilka witamin, które są zawarte w pomidorach. Ich regularne spożywanie pozytywnie wpływa na skórę, włosy i paznokcie. Dzięki zawartości likopenu pomidory opóźniają starzenie się komórek. Zawierają dużo potasu i wapnia – minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Czerwień z kroplą mleka, czyli słowo o różnorodności pomidorów

Współcześnie może dziwić fakt, że pierwotnie pomidory w Europie uprawiane były jako rośliny ozdobne - we Francji na przykład uważano je za najładniejsze ozdoby altan. Od tamtych czasów dużo się zmieniło, a zastosowanie kulinarne zupełnie przyćmiło względy zdobnicze. Wyróżniamy wiele gatunków pomidorów, a za tym idzie ich różne zastosowanie w kuchni:

- Podłużne pomidory, tzw. jajka, mają niewiele soku, natomiast w większości składają się z miąższu. Z tego względu bardzo dobrze zachowują się w procesie suszenia.

- Pomidory malinowe, jako najbardziej słodkie wśród pomidorów oraz najpełniejsze w smaku, świetnie pasują do sałatek. Rozpoznamy je bez trudu dzięki niezwykłemu kolorowi - czerwieni z kroplą mleka.

- Zwykłe czerwone pomidory, które są lekko kwaskowate w smaku, najlepiej sprawdzają się w zupach.

Najlepsze pomidory jadamy pod koniec lata i wczesną jesienią, kiedy to warzywa mają najpełniejszy smak. Jednak nie tylko o walory smakowe tutaj chodzi. O zaletach pomidorów mówi Iwonna Niegowska, żywieniowiec marki Knorr: „Pomidory są pełne witamin i soli mineralnych. Dostarczają organizmowi beta karotenu, czyli prowitaminy A, który bierze udział m.in. w utrzymaniu prawidłowego stanu skóry. Jeśli wolimy pomidory przetworzone niż surowe, nie mamy powodu do zmartwień - tak się składa, że zupa pomidorowa zawiera ponad dwa razy więcej likopenu niż surowy pomidor. Jedzenie pomidorów wskazane jest też po dużym wysiłku fizycznym, zwłaszcza gdy pojawią się zakwasy, z uwagi na bogactwo potasu”.

Pomidory na stół, czyli na co zwrócić uwagę

- Gdy wybieramy pomidory na straganie, zwróćmy uwagę, aby nie były twarde lub nie w pełni dojrzałe.

- Jeśli zdarzyło nam się zakupić niedojrzałe pomidory, pozostawmy je na parapecie okiennym przez kilka dni. Wkrótce powinny nabrać właściwego koloru i smaku.

- Możemy być zaskoczeni, ale okazuje się, że ma znacznie, w jaki sposób kroimy pomidory. Wyglądają ładniej i tracą mniej soku, gdy kroimy je w poprzek gniazd nasiennych. Oznacza to, że miejsce, gdzie znajdował się ogonek, powinno znajdować się pośrodku pierwszego plastra.

- Wybierając pomidory do konkretnego dania, weźmy pod uwagę, że mniejsze pomidory są zazwyczaj słodsze, mają więcej aromatu i smaku.

A co zapewnia ten niepowtarzalny smak? Otóż pomidory zawierają naturalny kwas glutaminowy aminokwas nadający im charakterystyczny smak. Im bardziej dojrzałe pomidory, tym więcej mają smaku i kwasu glutaminowego. Warto pamiętać, że smakiem pomidorów możemy się cieszyć także w zimie, przygotowując w sezonie zapasy suszonych pomidorów w zalewie czy domowy keczup.

Zupa pomidorowa warta grzechu

Zdaniem Piotra Murawskiego, szefa kuchni Knorr, pomidorówka nigdy nie wychodzi z mody: „Klasyczna pomidorowa z kluskami czy ryżem, przygotowana ze świeżych pomidorów, warta jest grzechu. Jej unikalny kwaskowaty smak, zrównoważony odrobiną słodyczy, warto stawiać regularne na domowym stole”. Podobnie na uwagę zasługują zupy kemy z pomidorów – na przykład z kulkami mozzarelli i pachnąca bazylią. „Zupę krem podać można także na sposób grecki i mozzarellę zastąpić pokrojonym w kostkę twardym serem feta lub solan. A zamiast bazylii dodać oregano” - opowiada Piort Murawski.Poniżej jego sprawdzony przepis na tradycyjną zupę pomidorową.
 

Zupa Pomidorowa

Czas 45 minut
Dla 4 osób

Składniki:

  •     30 dag kości wieprzowych
  •     szklanka śmietany 18%
  •     1 pęczek włoszczyzny
  •     łyżka oleju
  •     1 Rosołek z kury
  •     1 łyżka cukru
  •     1 kg świeżych pomidorów
  •     kilka gałązek koperku lub natki pietruszki

Sposób przygotowania:

    Kości umyj, włóż do wrzącej wody. Dodaj kostkę Knorr i ugotuj wywar. Obierz włoszczyznę, umyj i dodaj do wywaru. Gotuj ok 30 minut. Pomidory umyj, sparz, obierz i pokrój w drobne kawałki.
    Do rondla wlej olej, włóż pomidory i podduś je na ogniu ok. 10 minut. Przetrzyj przez sito. Do wywaru dodaj pomidory i cukier. Gotuj jeszcze kilka minut, aż wszystko dobrze się połączy.
    Zupę zabiel śmietaną. Gotową podaj z ryżem lub makaronem, posypaną koperkiem.
 

Sałatka z pomidorami? Zawsze i wszędzie!

Cieszmy się świeżymi warzywami i owocami, póki są w zasięgu ręki, dostępne w korzystnych cenach. Pomidory na surowo są ozdobą każdej sałatki i komponują się właściwie z każdym składnikiem, jaki przyjdzie nam do głowy. Jednocześnie istnieją pewne sprawdzone połączenia, których smak zniewala wciąż na nowo. Jest nim np. sałatka Caprese, czyli kompozycja pomidorów z mozzarellą, bazylią oraz oliwą z oliwek. „Wychodząc od tego nieskomplikowanego i z pewnością znanego wszystkim przepisu, możemy pokusić się o wariacje na temat” - proponuje szef kuchni Knorr, proponując przepis na Sałatkę Caprese z malinami, urozmaiconą ponadto kiełkami słonecznika:
 

Włoska sałatka caprese z malinami

Czas 15 minut
Dla 4 osób

Składniki:

  •     pomidory - 2 sztuki
  •     ser mozzarella - 2 sztuki
  •     Sos sałatkowy włoski - 1 opakowanie
  •     oliwa z oliwek - 3 łyżki
  •     woda - 3 łyżki
  •     maliny - 15 sztuk
  •     rukola, kilka listków
  •     kiełki słonecznika - 0.5 szklanki

Sposób przygotowania:

    Pomidora oraz ser pokrój w plastry i ułóż na przemian na talerzu.
    Na wierzchu połóż liście rukoli, kiełki słonecznika i maliny.
    Stwórz ziołowy, włoski sos mieszając oliwę z sosem sałatkowym i trzema łyżkami wody.
    Polej sałatkę sosem i podawaj.