Po co nam detoks po wakacjach?

Oczyszczanie organizmu, to nic innego jak pozbycie się z organizmu toksyn i uregulowanie pracy jelita grubego. Dzięki tak zwanej detoksykacji, można pozbyć się z organizmu toksyn i nagromadzonych zanieczyszczeń, które codziennie dostają się do przewodu pokarmowego wraz z jedzonym pożywieniem, napojami czy nawet powietrzem. To także dobry sposób na to, by zmienić nawyki żywieniowe i przywrócić prawidłową pracę jelit. Jedzenie wysoko przetworzonej żywności, menu bogate w cukry i tłuszcze nasycone, a pozbawione warzyw i owoców (a więc źródła naturalnego błonnika pokarmowego) sprawia, że organizm nie jest w stanie poprawnie funkcjonować. To właśnie zła dieta jest odpowiedzialna za zakłócenie perystaltyki, czyli prawidłowych skurczów jelit.

Jak podkreśla Monika Honory, ekspert ds. żywienia, detoks organizmu ma też wymiar psychologiczny. - Codziennie przeprowadzam wiele konsultacji żywieniowych, przez co zauważyłam, że osoby rozpoczynające odchudzanie bardzo często narzekają na problemy związane z zaburzeniami trawienia, niską odpornością, wzdęciami, problemami skórnymi czy nagromadzeniem wody w organizmie - ale również z takimi objawami jak uczucie zmęczenia, drażliwość, stany lękowe lub podenerwowanie. Jakość jedzonych przez nas posiłków ma wpłye nie tylko na ciało, ale także na aspekt psychiczny – wyjaśnia Monika Honory. Regularne oczyszczanie organizmu jest więc tak samo potrzebne dla układu trawiennego, jak zabiegi pielęgnacyjne dla skóry. 

Dla kogo detoks?

Usuwanie toksyn z organizmu należy wykonywać przynajmniej raz na około 3 miesiące, czyli na przełomie pór roku. Na kilkudniowy detoks w szczególności powinny decydować się osoby narażone na stres, prowadzące nieregularny tryb życia oraz ci, którzy nadużywają papierosów, alkoholu oraz kawy. Oczyszczanie nie jest jednak dla wszystkich, osoby m.in. ze zdiagnozowaną cukrzycą typu I, anemią, niewydolnością nerek lub wątroby, a także kobiety w ciąży i karmiące piersią powinny skonsultować się z lekarzem.

Najważniejsze zasady

  • Zrezygnuj z białego cukru - a najlepiej w ogóle ze słodkiego smaku. Jeśli już jednak nie wyobrażasz sobie życia bez słodkości, przygotuj je samodzielnie w domu i wykorzystaj do tego zamienniki cukru, np. stewię, daktyle lub ksylitol. Podczas detoksu należy zrezygnować też z produktów na bazie mąki pszennej. Białe pieczywo wystarczy zastąpić wypiekami z mąki żytniej, jaglanej lub gryczanej - a makaron pszenny ryżowym lub orkiszowym. Na czas detoksu powinnaś zrezygnować również z mięsa, ryb i nabiału – możesz jednak wprowadzić je ponownie po 7 dniach.
  • Jedz regularnie - zasada pięciu niedużych posiłków to jedna z najważniejszych reguł detoksu. Pilnuj tego, by nie opuścić żadnego posiłku i miej przygotowane zarówno główne dania (śniadanie, obiad, kolacja), jak i przekąski pomiędzy nimi. Nie dopuszczaj do sytuacji, w której będziesz bardzo głodna - wówczas prawdopodobieństwo sięgnięcia po niezdrowe przekąski i słodkości jest największe.
  • Pij dużo płynów. Poranek zacznij od ciepłej wody z cytryną, w ciągu dnia postaw na ziołowe napary i herbatki (np. z rumianku lub dzikiej róży), przefiltrowaną wodę i kompoty.

Co jeść na detoksie?

Podstawą diety na detoksie są produkty pochodzenia roślinnego, a więc: kasze (jaglana, gryczana, pęczak, komosa ryżowa), zboża (amarantus, owies, orkisz oraz ryż, najlepiej brązowy), orzechy (włoskie, laskowe, migdały, orzechy brazylijskie) i nasiona, takie jak sezam, pestki dyni, ziarna słonecznika, wiórki kokosowe oraz siemię lniane. Ostatni - i jeden z najważniejszych punktów - to warzywa i owoce. To właśnie one stanowią podstawę zdrowego i prawidłowego żywienia. Większość znanych diet detoksykacyjnych opiera się na serwowaniu tych składników w formie surowizny lub soków pitych przez kilka dni z rzędu. Warto jednak pamiętać, że spożywanie tylko surowych jarzyn i owoców w nadmiarze wychładza oraz osłabia organizm. To dobry sposób na oczyszczenie organizmu latem, ale w nieco chłodniejszym okresie powakacyjnym, lepiej sprawdzą się warzywa gotowane w formie zupy. - W ten sposób dostarczamy organizmowi składników odżywczych z innych produktów, ale także uczucie sytości towarzyszy dłużej. W efekcie mamy siłę, aby aktywnie działać cały dzień” – dodaje Monika Honory. Gotowane posiłki w dużej mierze wpływają na oczyszczenie przewodu pokarmowego, tym bardziej te półpłynne, dlatego są polecane wszystkim, który chcą przywrócić organizm do równowagi.

Sprawdź też: Dzień na sokach - sposób na jednodniowy detoks >>>

Oczyszczająca kuracja zupami

Zupy, zwłaszcza te przygotowywane bez kostek rosołowych, gotowych bulionów i przypraw z ogromną ilością glutaminianu sodu, są bardzo cennym źródłem witamin i składników odżywczych, jak również spełniają zapotrzebowanie na błonnik. To o czym warto wspomnieć, zupy idealnie wpasowują się w kuracje oczyszczającą organizm. Jak pokazuje wiele badań, produkty gotowane nie są pozbawione składników odżywczych. Składniki, które są najbardziej narażone na temperaturę
to witamina C oraz kwas foliowy, natomiast wszystkie pozostałe utrzymują się na rozsądnych poziomach. Co więcej, w niektórych przypadkach jak np. gotowanych pomidorach, ilość likopenu wzrasta wraz z czasem gotowania. Ogólne zasady, których należy przestrzegać, aby zminimalizować utratę składników mineralnych i witamin to skracanie czasu gotowania (wskazana forma warzyw – al dente).

Jakie zupy warto wypróbować?

Często można się spotkać z zarzutem, że menu oparte o zupy jest mało urozmaicone. Tymczasem, jak podpowiada ekspertka, można do nich dodać niemal wszystko, na co mamy ochotę: kasze, makarony, ryż, mięso, przygotowując dzięki temu pełnowartościowy i sycący posiłek. Oto kilka przepisów, które pozwolą przełamać kulinarną monotonię:

--

Sprawdź też: Siedmiodniowy detoks dla początkujących - najważniejsze zasady >>>

Zmiana czasu z letniego na zimowy 2017 >>>