Niespełna rok temu ruszyła Akademia Przedsiębiorczości, projekt społeczny Claudii i home.pl, w ramach którego zachęcaliśmy kobiety, by przy wykorzystaniu nowych technologii założyły i rozwinęły swój biznes w sieci. Kobiety, które dołączyły do akcji, mogły za symboliczną złotówkę wykupić pakiet narzędzi do stworzenia swojego bloga, strony internetowej lub e-sklepu, a także wziąć udział w cyklu webinariów i warsztatów z ekspertami home.pl, które przybliżyły realia prowadzenia działalności przez internet. Dotąd w Akademii Przedsiębiorczości wzięło udział ponad 600 Polek. Po roku wspólnych działań postanowiliśmy sprawdzić, jak sobie radzą. Kim są, czym się zajmują na co dzień, jaką działalność chcą prowadzić w sieci oraz - co najważniejsze - jak pomogła im w tym Akademia Przedsiębiorczości. Z okazji Dnia Kobiet  publikujemy wyniki naszego badania. 

Kim jest przedsiębiorcza Polka?

Okazuje się, że aż 42 proc. uczestniczek Akademii Przedsiębiorczości to kobiety w przedziale wiekowym 31-40 lat, 33 proc. – 21-30 lat, 25 proc. – 41-50 lat. Najczęściej mieszkają w miastach do 50 tys. mieszkańców. Odpowiedziało tak 42 proc. uczestniczek Akademii Przedsiębiorczości. Druga co do wielkości grupa kobiet uczestniczących w projekcie żyje w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców. To 33 proc. uczestniczek programu. Z kolei 17 proc. kobiet mieszka w miastach liczących od 51 do 100 tys. mieszkańców, 8 proc. – od 201 do 500 tys. mieszkańców. Co ciekawe, wszystkie uczestniczki Akademii Przedsiębiorczości posiadają co najmniej średnie wykształcenie,  aż 67 proc. z nich może się pochwalić dyplomem wyższej uczelni.

akademia-przedsiębiorczości
Shutterstock

A czym się zajmują na co dzień? Prawie połowa, bo 42 proc. uczestniczek programu, posiada własną firmę albo uprawia wolny zawód. Kolejne 25 proc. zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem dzieci,  po 17 proc. – pracuje dorywczo, nie jest nigdzie zatrudniona, uczy się lub studiuje, przebywa na urlopie wychowawczym albo macierzyńskim.

Akademia Przedsiębiorczości pomaga spełniać marzenia

Dlaczego Polki zdecydowały się na uczestnictwo w Akademii Przedsiębiorczości? Zdecydowana większość z nich marzy o prowadzeniu biznesu związanego z branżą, którą się pasjonują. Odpowiedziało tak aż 83 proc. pań. Z kolei 33 proc. uczestniczek programu chce oddalić od siebie widmo bezrobocia, 25 proc. – rozwijać się zawodowo,  17 proc. – polepszyć swoją sytuację materialną. Część kobiet (17 proc.) nie odczuwa już satysfakcji z wykonywanej przez siebie pracy, chce wykorzystać popyt na usługi, które chcą świadczyć (17 proc.), czasami kluczową rolę w podjęciu decyzji o uczestnictwie w programie odegrali przyjaciele i rodziny kobiet, mocno je do tego zachęcając (17 proc.).

przedsiębiorcze-polki
Shutterstock

W opinii kobiet, uczestnictwo w Akademii Przedsiębiorczości sprawiło, że w końcu odważyły się na realizację swoich marzeń oraz dało szansę na rozpoczęcie nowego rozdziału w życiu zawodowym. Odpowiedziało tak 33 proc. pań. Z kolei 17 proc. przekonało się, że potrafi korzystać z nowych technologii. Tyle samo badanych doceniło pakiet narzędzi, oferowanych przez home.pl.

Kobiety stawiają na handmade

Dla większości kobiet biorących udział w Akademii Przedsiębiorczości program stał się impulsem do podjęcia decyzji o założeniu swojego biznesu. Aż 75 proc. pań deklaruje, że otworzy swoją firmę w ciągu najbliższych dwóch lat, 8 proc. – w ciągu najbliższych pięciu lat. Dlaczego chcą to zrobić? Kusi je bycie niezależnym (67 proc.), chcą realizować swoje pasje (50 proc.), marzą o pracy, która nie kolidowałaby z obowiązkami rodzinnymi (42 proc.), była zgodna z ich wykształceniem i pozwalałaby na wykorzystywanie posiadanych umiejętności (35 proc.).

O zakładaniu jakich biznesów myślą przedsiębiorcze Polki? Najczęściej chcą postawić na rękodzieło (42 proc.), handel (17 proc.), usługi związane z opieką zdrowotną i opieką społeczną (17 proc.), produkcję odzieży i obuwia (8 proc.),  turystykę i gastronomię (8 proc.), działalność związaną z kulturą, rozrywką i rekreacją (8 proc.).

rękodzieło
Shutterstock

- Jesteśmy bardzo zadowoleni, że kobiety biorące udział w Akademii Przedsiębiorczości podzieliły się z nami swoimi spostrzeżeniami i doceniają jej edukacyjne walory – mówi Marta Puczyńska, dyrektor działu sprzedaży i marketingu w home.pl. – Co bardzo ważne, ponad połowa z nich uważa, że ma takie same szanse na założenie swojego biznesu jak mężczyźni. Pozbywają się więc swoich kompleksów. Przyszłość należy do przedsiębiorczych Polek!