Jak rozpoznać zachciankę na jedzenie? 

Czy zauważyłaś, że ochota na jedzenie jest często bardziej związana z Twoim nastrojem niż czasem, który minął od ostatniego posiłku? Kalorie spełniają wtedy rolę środka łagodzącego gniew, stres, smutek czy znudzenie. Niestety zaspokajanie emocjonalnych potrzeb przez kolejne kolacje czy obiady prowadzi do przejadania się słodkimi, tłustymi potrawami. Im częściej to robisz – tym większe jest ryzyko, że w końcu wpadniesz w szpony uzależnienia i zamiast rozwiązywać swoje problemy, będziesz regularnie otwierać kolejne pudełka lodów. 

Głód – cechy charakterystyczne

  1. Występuje, gdy nie jadłaś przez kilka godzin 
  2. Powoduje burczenie brzucha, ból głowy lub uczucie osłabienia
  3. Nie chodzi jeden konkretny rodzaj jedzenia
  4. Można zaspokoić go zdrową przekąską lub posiłkiem
  5. Nie mija z czasem

Zachcianka na jedzenie – cechy charakterystyczne 

  1. Zwykle dotyczy niezdrowych przekąsek, po których zjedzeniu masz poczucie winy 
  2. Towarzyszą jej negatywne uczucia
  3. Nasila się w czasie napięcie przedmiesiączkowego i okresu 
  4. Nasila się, gdy rezygnujesz z niektórych produktów z powodu diety
  5. Występuje niedługo po posiłku 
  6. Przechodzi z czasem

Jeśli męczy Cię zachcianka na jedzenie, spróbuj odwrócić od niej swoją uwagę. Zadzwoń do znajomego, posłuchaj muzyki, poczytaj książkę, idź na spacer czy rower. Jeśli pragnienie jest bardzo silne, a Twój nastrój drastycznie się obniża, spróbuj zjeść zdrowszą wersję ulubionej przekąski. Kilka prostych przepisów znajdziesz w naszym artykule: Zdrowe alternatywy dla słodyczy i słonych przekąsek -->>