Letnie upały nie pozostają bez wpływu na naszą formę i samopoczucie. Ciężej nam zmobilizować się do wysiłku i szybciej się męczymy. Ale to nie wszystko - intensywny trening w upalne dni może też mocno nadwyrężyć twój organizm. Zwłaszcza jeśli nie trenujesz wyczynowo, miewasz problemy z regularnością lub zazwyczaj ograniczałaś się do zajęć na siłowni. Zawroty głowy, przemęczenie, odwodnienie – a w ekstremalnych przypadkach nawet omdlenia - to tylko kilka możliwych konsekwencji zbyt forsownego treningu w upalne dni. Nie oznacza to jednak, że trzeba całkowicie zrezygnować ze sportu na czas wakacji. Wystarczy robić to z głową: odpowiednio przygotować się do aktywności i dostosować jej intensywność do własnych możliwości. O czym warto pamiętać podczas letnich treningów?

Ćwicz z samego rana lub wieczorem

Zrezygnuj z intensywnego wysiłku w godzinach, w których upał doskwiera najmocniej - czyli między godziną 11 a 18. Lepiej ćwiczyć z samego rana – mamy wtedy najwięcej energii, poza tym poranna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasze funkcjonowanie oraz wydolność w ciągu dnia (nie mówiąc już o solidnej dawce endorfin na dobry początek dnia). Druga opcja to wieczorny trening, szczególnie jeśli jesteśmy alergikami - o tej porze stężenie pyłków jest mniejsze, a więc mniej uciążliwe dla organizmu. 

Sprawdź, jaki trening będzie dla ciebie najlepszy >>>

Zadbaj o porządne nawodnienie

Najlepiej jeszcze przed ćwiczeniami. Pozwoli to być bardziej wydajnym i zmniejsza ryzyko odwodnienia w trakcie uprawiania sportu – na godzinę lub dwie przed planowaną aktywnością warto wypić ok. 0,5-1 litra niegazowanej, najlepiej lekko schłodzonej. Podczas treningu zawsze pij małymi łykami, nigdy zachłannie. Można też sięgnąć po napój izotoniczny, który pomoże uzupełnić stracone z potem elektrolity, zwłaszcza magnez, sód i potas. Zwróćmy jednak uwagę na jego skład – większość z tego rodzaju napojów jest niestety dosładzana.

Odpowiedni ubiór to podstawa

Bawełniany T-shirt i spodenki zdecydowanie odpadają. Bawełniane ubrania nie tylko wchłaniają wilgoć, ale również zatrzymują ją na skórze. Efekt? Będziemy zgrzani i spoceni. Lepiej zadbać o strój dostosowany do uprawiania sportu, który umożliwi odprowadzanie wilgoci i pozwoli skórze oddychać, a do tego zapewni swobodę ruchów. Jeśli planujesz uprawiać sport na świeżym powietrzu, obowiązkowym elementem stroju są: czapka, najlepiej z daszkiem lub okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV.

Najważniejszy jest umiar

Nie forsuj się - i nie udowadniaj sobie, że dasz radę. Jeśli tylko poczujesz, że coś jest nie tak, poczujesz ból czy zawroty głowy – zrezygnuj z ćwiczeń.  Aktywność fizyczna powinna być przyjemnością oraz sprzyjać, a nie szkodzić, naszemu zdrowiu.

Źródło: Le Grand

--

Zobacz też: Ćwicz mądrze - nie ciężko! >>>

Zacznij trening z głową - 5 praktycznych porad dla początkujących >>>