Rabarbar - składniki odżywcze

Rabarbar, znany również pod nazwą rzewień, choć ze względu na skojarzenia kulinarne często mylony z owocem, to w rzeczywistości bylina ogrodowa, czyli… warzywo. Na targach i w supermarketach pojawia się już wiosną i króluje na straganach aż do końca czerwca.  Czy warto go jeść? Zdecydowanie! Jest źródłem wielu cennych witamin i wartości odżywczych, m.in. potasu, magnezu, żelaza, fosforu, kwasu foliowego, a także witamin A,C i E. Ze względu na wysoką zawartość błonnika oraz niską kaloryczność (jedynie 20 kcal na 100g) polecany jest osobom toczącym walkę o szczupłą sylwetkę.

Właściwości lecznicze rabarbaru

Najbardziej popularne formy spożywania rabarbaru, poza kompotem, to wszelkiego rodzaju ciasta, placki, czy drożdżówki. I słusznie! Udowodniono bowiem, że pieczony korzeń zawiera rapontygeninę, czyli polifenol o działaniu antynowotworowym, antyoksydacyjnym, antyalergicznym, a nawet wspomagającym układ krążenia. Rabarbar jest również bogaty w rapontycynę. Substancja ta ma silne działanie estrogenne, co może okazać się zbawienne dla młodych osób mających problem z trądzikiem oraz dla kobiet w okresie klimakterium. Zaś wysoka zawartość luteiny poprawia kondycję naszej skóry, wzroku i paznokci.

Za kwaskowatym rzewieniem kryje się więc nie tylko doskonały smak, ale przede wszystkim szereg dobroczynnych przymiotów dla ciała i ducha. To naturalny środek przeciwbólowy i przeciwzapalny, który dzięki właściwościom oczyszczającym i odkwaszającym, skutecznie poprawia nasze samopoczucie.

Samo zdrowie?

Uwaga! Niestety, nawet wśród warzyw nie ma ideałów. Rabarbar zawiera w sobie kwas szczawiowy, który spożywany w dużych ilościach wypłukuje wapń z kości oraz przyczynia się do powstawania kamieni nerkowych. Co więcej, przez działanie estrogenne, nie zaleca się go mężczyznom cierpiącym na niedobór testosteronu w organizmie. Inna grupa, która raczej powinna unikać rabarbaru w swojej diecie to osoby mające problemy z układem trawiennym oraz wrażliwymi jelitami. Ze względu na właściwości przeczyszczające mogłoby to spowodować biegunkę, bóle brzucha oraz wzdęcia.

Zobacz przepisy z rabarbarem:

Nalewka z rabarbaru - sprawdzony przepis ->>

Odwrócone ciasto z rabarbarem ->>

Owocowe muffinki z rabarbarem ->>