Letnie opony tracą swoją efektywność już poniżej 7°C.

W autoryzowanych serwisach ŠKODA znajdziesz idealne opony zimowe dla twojego auta.

Jeśli mamy opony kilkuletnie, należy w pierwszej kolejności sprawdzić stan opon zimowych. Jeśli nie spełniają poniższych kryteriów trzeba kupić nowe.

Kiedy trzeba kupić nowe opony?

•             Przebita opona

•             Zużyty bieżnik

•             Widoczne oznaki starzenia na oponie

•             Uszkodzenia na oponie  takie jak szczeliny, przetarcia, przecięcia lub zniekształcenia opony.

•             Nierównomierne / nadmierne zużycie bieżnika

•             Niewłaściwie dobrane opony do pojazdu

Ciśnienie powietrza w oponach

O odpowiednie ciśnienie powietrza najlepiej zadbać jeszcze przed zamontowaniem opon zimowych. Bardzo często kierowcy oddają auto do warsztatu w celu sprawdzenia ciśnienia w oponach zimowych już po ich założeniu. Może to jednak doprowadzić do uszkodzenia ogumienia w drodze do warsztatu, na przykład w sytuacji, gdy poziom ciśnienia w dwóch oponach jest wyjątkowo niski

Ciśnienie w oponach (również w oponie koła zapasowego) należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu i dodatkowo przed każdą dłuższą podróżą.
Wartości ciśnienia dla opon są podane na wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa.
W kole zapasowym należy utrzymywać najwyższe ciśnienie, jakie jest przewidziane dla tego samochodu.
Ciśnienie w oponach należy sprawdzać zawsze na zimnych oponach. W rozgrzanych oponach jest wyższe ciśnienie - nie upuszczać powietrza.
Przy większym obciążeniu odpowiednio dopasować ciśnienie w oponach.

W modelach Skody występuje Kontrola ciśnienia w oponach , która ostrzega kierowcę o spadku ciśnienia w oponach.

Czy trzeba zmieniać opony na zimowe?

W okresie zimowym warunki jazdy są bardzo zróżnicowane, dlatego skuteczność opony letniej jest mniejsza w porównaniu do opony zimowej, dlatego zmiana opon letnich na zimowe jest niezbędna ze względów bezpieczeństwa.

Opony na zimę są wykonane z gumy o większej miękkości, która zapewnia im elastyczność. Różnią się też od letnich wzorem bieżnika – posiadają tzw. lamele, czyli drobne nacięcia - równoległe do siebie i położone poprzecznie do linii jazdy. To właśnie one zapewniają oponom większą przyczepność na śliskiej nawierzchni.

Dlaczego nie wystarczą opony całoroczne?

Opony całoroczne muszą spełniać swoje zadanie w jak największej ilości warunków. Dlatego opona całoroczna nigdy nie będzie tak bezpieczna zimą, jak opona zimowa i dobra latem, jak opona letnia. Opony całoroczne są odradzane zwłaszcza do jazdy w trudnych warunkach zimowych. Jeśli jednak jeździmy głównie w mieście, można rozważyć ze względów ekonomicznych montaż opon całorocznych, lecz trzeba pamiętać, żeby zachować dużą ostrożność na nawierzchniach pokrytych śniegiem lub lodem.

W modelach skody występuje kilka systemów bezpieczeństwa bardzo przydatnych podczas zimowej jazdy:

ABS skutecznie zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania na śliskiej nawierzchni.

MSR zapobiega utracie przyczepności podczas zwalniania i hamowania silnikiem.

ASR zapewnia łagodne ruszanie na śliskiej nawierzchni, zapobiegając utracie przyczepności i „buksowaniu" kół.

EDL pomaga zachować przyczepność podczas przyspieszania lub wjazdu pod wzniesienie

Kilka zasad, których należy przestrzegać przy wymianie opon

  • Wymieniaj 4 opony identycznego modelu: ważne, aby opony na tej samej osi były identyczne: ta sama marka, ta sama rzeźba bieżnika, identyczne wymiary i indeksy (prędkości i nośności)
  • Stosuj wymiary homologowane przez producenta pojazdu
  • Zakładaj lepsze opony na tylnej osi, w celu uniknięcia zjawiska nadsterowności
  • W przypadku auta 4X4 należy zawsze wymieniać 4 identyczne opony tej samej marki

Jak przechowywać opony?

W wyniku niewłaściwego składowania można bardzo szybko zniszczyć opony. Jak zatem prawidłowo je składować?

Przede wszystkim przed odłożeniem ich na sezon, trzeba je dokładnie umyć i wysuszyć.
Opony przechowujemy w suchym, ciemnym i chłodnym pomieszczeniu z dala od chemikaliów. Kompletne koła (opony z felgami) można kłaść jedno na drugim lub wieszać na hakach. Nie należy ich stawiać pionowo, ponieważ mogą ulec odkształceniu. Opony luzem mogą być ustawione pionowo lub w słupkach jedne na drugich. W żadnym wypadku nie wolno wieszać ich na hakach .

Opony starzeją się i tracą swoje pierwotne właściwości nawet wtedy, gdy nie są używane. Dlatego nie należy używać opon letnich lub opon zimowych starszych niż odpowiednio 6 lub 4 lata.